Kanon kundeservice - 120 dages returret - fri fragt over 500 kr. til GLS Pakkeshop eller Erhverv

Sådan undgår du de 10 typiske juicefejl

Sådan undgår du de 10 typiske juicefejl

Hvis du gerne vil have mest muligt ud af dine juicer, så undgå de typiske fejl som mange juiceentusiaster begår.Jeg har arbejdet med juice i mere end 15 år. Og der går ikke én eneste dag, hvor jeg ikke får spørgsmål om juice og tilbagemeldinger fra begejstrede juiceelskere. Her har jeg samlet nogle af mine erfaringer, tips og tricks samt mit bud på 10 typiske juicefejl, som mange laver. Og så giver jeg dig selvfølgelig også svaret på, hvordan du undgår disse fejl. Se vores udvalg af saftcentrifuger og slowjuicere her

1. Start stille og roligt!

Er du ikke vant til at indtage frugt og grønt, anbefaler jeg altid at starte stille og roligt. Næringsstofferne, som findes i frugt og grønt, især rødbede, virker super udrensende, og måske har din krop netop ventet på disse udrensende næringsstoffer i meget lang tid. Det er især mænd, der bliver begejstrede for denne måde at få grøntsager på. Men det resulterer ofte i influenzalignende symptomer i starten. 

Når vi starter lidt for hårdt ud kan kroppen også begynde at rense lidt for hurtigt ud. Den tænker: ’Nu har jeg endelig fået næringsstofferne til at rense ud med, og måske får jeg dem aldrig igen – så jeg skynder mig at rense så meget som muligt ud, så hurtigt som muligt’. De indre organer begynder at afgifte sig selv, hvilket resulterer i, at dit blod bliver smækfyldt med affaldsstoffer. Det kan komme til udtryk som snotnæse, flere toiletbesøg, uren hud, grønne streger i underhylerne og mere ørevoks. Det er alt sammen kroppens måde at udskille gamle affaldsstoffer på, hvilket er positivt og godt. Jeg anbefaler dog at starte stille og roligt. Giv kroppen en rolig og nænsom tilvænningsperiode, så den bliver tryg og sikker på, at du har tænkt dig at blive ved med den nye sunde livsstil.

2. Undgå at drikke den samme juice dag ud og dag ind

Jeg kender det selv alt for godt. Man tager sig selv i at lave den samme juice igen og igen. Men jeg vil gerne slå et stort slag for vigtigheden af at variere dine ingredienser - og meget gerne bruge et stort udvalg af forskellige frugter og grøntsager, så du får så mange forskellige næringsstoffer som muligt. Med inspiration fra chimpansen, som indtager ca. 117 forskellige slags grønne planter over 12 måneder, eller vilde heste, køer og andre dyr, som hele tiden er ’on the move’, kan jeg kun opfordre til at variere, for de gør det alle af en rigtig god grund. Her på siden under opskrifter finder du helt gratis et hav af juiceopskrifter i alle farver så det er bare at slå dig løs. Er du mere til en fysisk bog har jeg skrevet ikke mindre end 7 forskellige bøger om juice, smoothies og plantebaseret kost, så der er ingen undskyldning for ikke at variere dit indtag af frugt og grønt. 

3. Drik din juice laaangsomt

Alt for mange kaster juicen direkte ned i halsen uden så meget som at smage eller værdsætte juicen. Optimalt nyder vi juicen, som var det en dyr vinsmagning på et vinslot i Sydfrankrig. Duft til den. Tag dig tid og nyd din daglige juice. Glem ikke, at fordøjelsen starter i munden. Det er derfor en rigtig god idé at drikke din juice stille og roligt og gerne igennem et sugerør. Jeg bruger selv de miljøvenlige rustfri stål-sugerør fra VacuCraft da de er helt igennem fri for kemikalier og mikro-plastik. De er FDA- godkendt og BPA-frie. Og generelt skånsomme for miljøet, da de nærmest er umulige at slide op. Når du drikker din juice stille og roligt, frigives fordøjelsesenzymer i spyttet, som hjælper med at optage de mange sunde næringsstoffer. Faktisk bliver vitaminerne allerede optaget, når de rammer slimhinden i munden.

4. Sæt dine penge på grøntsagerne

For mig giver det god mening at drikke det, vi alle sammen har lidt svært ved at få spist, nemlig grøntsagerne. Ren frugtjuice indeholder meget frugtsukker og får derfor vores blodsukker til at køre op og derefter brage ned. Selvom frugtsukker selvfølgelig er meget sundere end hvidt raffineret sukker, vil jeg stadigvæk anbefale dig at holde igen med frugterne. Bladgrønt og andre grøntsager har en fuldstændig fabelagtig positiv indvirkning på din sundhedstilstand – og dit energiniveau! Personligt forsøger jeg at komme så mange grøntsager i mine juicer som muligt. Det gør jeg primært, fordi de indeholder væsentligt mindre sukker og mange flere næringsstoffer end frugt. En god balance mellem frugter og grøntsager er altafgørende. Som tommelfingerregel anbefaler jeg 80% grøntsager og 20% frugt.

5. Gør dig umage med både farve, duft og smag

Jeg har gennem tiden mødt rigtig mange, der siger, jeg blander bare det hele sammen og holder mig for næsen, når jeg drikker min juice. Og ja, man kan presse stort set alt. Personligt må jeg bare konstatere, at nogle juicer smager bedre end andre. Presser du en hel broccoli, to porrer og en stor rødbede, vil du vide, hvad jeg taler om. Det gælder derfor mere end noget andet om at blive god til at kombinere. Smagsnuancer som stærkt, surt, bittert og skarpt går fantastisk sammen med sødt, rundt, mildt og blødt. Modsætninger pifter smagen op og giver en større smagsoplevelse. Den klassiske er et stykke ananas kombineret med en halv økologisk citron med skræl. Kombinationen af det sure og det søde overdøver smagen af alle de grøntsager, du måske ikke kan lide. Husk, der er ingen juice, der er sund for os, hvis vi ikke har lyst til at drikke den. De opskrifter vi laver, skal være så lækre og flotte og smage så godt, at vi slet ikke kan lade være.

6. Undgå at presse banan, mango og avocado i din juicemaskine

De fleste juicemaskiner kan sagtens presse dem, og du vil især få smagen derfra, men strukturen i disse frugter bevirker, at saften ikke udnyttes særlig godt. De egner sig derimod fortræffeligt i en blender.

7. Opbevaring og holdbarhed

Det er altid bedst at indtage din juice med det samme. Forståeligt nok ønsker du måske at tage din friskpressede energibombe med på arbejde eller i skole som ‘juice to go’. Men på samme måde, som et overskåret æble ret hurtigt begynder at oxidere og blive brunt, begynder juice og smoothies også at oxidere - det går bare meget hurtigere. Ønsker man at nedsætte oxideringshastigheden, kan det anbefales at hælde juicen i en lufttæt beholder. Jeg bruger selv VacuCraft beholdere. De lækre beholdere er designet til alle os, som er helt vilde med friskpresset juice, og som gerne vil have den med, lave juice til flere dage af gangen eller vil gemme al den lækre pulp fra juicen, så det ikke går til spilde.

Brug dem til juice, smoothies, pulp, madrester, salater og afskåret frugt og grønt. Fx. holder frisk spinat, rukula, blåbær og jordbær længere tid når de med det samme bliver pakket om og langt under vakuum. Og din halve avokado bliver ikke misfarvet og ulækker så hurtig. Det er kun din fantasi der sætter grænsen.

Har du ikke en beholder med vakuum kan man på farten fylde en almindelig flaske til det lige præcis løber over. På denne måde er der ingen ilt i flasken, og oxidering kræver ilt. Lidt saft fra citrusfrugter eller selve skrællen virker konserverende og bremser ligeledes oxideringsprocessen. 

8. Få det maksimale ud af juicen

Hvis du ønsker en optimal optagelse af de fedtopløselige vitaminer (A, D, E og K), er det en rigtig god ide at tilsætte en smule olie i juicen. Olien er også med til at stabilisere blodsukkeret, så du får en mere jævn energifordeling. At det mindsker trangen til sukker og andre søde sager, er kun en af mange andre ”bivirkninger”. Jeg anbefaler en god økologisk og koldpresset hørfrøolie, som indeholder mange sunde omega-3 fedtsyrer - f.eks. Oil by High on Life. Kan købes her på siden eller hos de fleste helsekostbutikker over hele landet.

9. Køb en god juicemaskine - og lad den stå fremme

Der findes mange forskellige juicemaskiner og et utal af typer, modeller og størrelser, og jeg har haft fingrene i dem alle! De tre ting, jeg altid kigger efter, er rengøringsvenlighed, effektivitet og generel holdbarhed. I mine tests har jeg blandt andet fundet ud af, at alt for mange maskiner ikke udnytter saften optimalt, hvilket især er vigtigt, når vi presser økologisk frugt og grønt. Flere af maskinerne har indvendige sikkerhedslåse, som gør rengøringen tidskrævende og besværlig. Nogle maskiner har så lille et indgangshul, at alt som er større end en gulerod skal skæres i mindre stykker. Enkelte larmer som en kamphelikopter - det duer heller ikke. En af de ting, jeg ofte hører, er, at mange mennesker fortryder at have købt en billigere og mindre model. De får den ikke brugt, fordi det er for besværligt. Igen, når vi snakker sundhed og juice, gælder det om at gøre det nemt for sig selv. Ligesom det ikke er det mest motiverende at hoppe op på en cykel med en rusten kæde og et fladt bagdæk. Hvad er der ved at have en fin lille juicer, hvis man ikke får den brugt. En juicemaskine skal efter min mening stå fremme og køre dagligt. Mange pakker den væk i et skab, inden de overhovedet er kommet i gang med at bruge den, og så kan man nemt glemme vidunderet i en travl hverdag - medmindre man allerede er blevet afhængig. Find den juicemaskine der passer til dit behov.

10. Undgå at presse alle de samme ingredienser på en gang

Ønsker du optimal udnyttelse af dine ingredienser og så meget saft som muligt, er det en rigtig god ide at skifte mellem de ingredienser, du kommer i juicemaskinen. Rigtig mange presser f.eks. først alle gulerødder, alt ananas, alle æbler osv. Og det er altså lidt skørt. F.eks. har ananas og blegselleri nemlig en tendens til at stoppe kniven en smule, hvor gulerod modsat har en tendens til at rense og rengøre kniven. Taktikken er derfor at blande ingredienserne, når du presser dem.

Jeg håber, du kan bruge de mange super saftige tips på din juicerejse, og at du nu ved endnu mere om valg af juicemaskine, kombination, indtagelse, opbevaring og holdbarhed. Din succes er min motivation. 

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud