Kanon kundeservice - 120 dages returret - fri fragt over 500 kr. til GLS Pakkeshop eller Erhverv

7 basiske frugter og grøntsager

7 basiske frugter og grøntsager

Er du ikke begejstret for tanken om at spise grøntsager til morgenmad, så drik dem!
I min bestseller High on Juice finder du opskrifter på juice med både frugt og grøntsager. Er du erfaren juicer, kan du i min nyeste bog Verndens Grønneste Juicer & Smoothies finde opskrifter på udelukkende grøntsager.

En af de ting, som betyder rigtig meget for vores sundhed og mange milliarder celler, er syre-base-balancen. Vores blod har en pH-værdi på 7,365, hvilket er en smule basisk. Indtager vi mange syredannende fødevarer og lever et stresset liv, vil det bidrage til, at vores indre miljø bliver for surt. Det ønsker vi ikke, for en sur krop bliver hurtigt et perfekt grosted for mikroorganismer, svamp og gærbakterier. Spiser og drikker vi derimod store mængder basiske grøntsager, booster vi vores indre miljø og sundhed. Drik og spis derfor nedenstående i rå mængder.

Spinat

Spinat kan købes de fleste steder, smager forbavsende godt og er let at bruge både frossen og frisk. Både babyspinatblade og alm. spinat er næringsrig 'raketbrændstof'. Som med alle andre grønne grøntsager er spinat fyldt med klorofyl, der er plantens 'blod', og så er den super basedannende. Spinat har også et meget højt indhold af K-vitamin, A-vitamin, mangan, magnesium, folinsyre, jern, C-vitamin, B2-vitamin, kalcium, E-vitamin og ikke mindst kostfibre. Jeg tvivler på, at der findes andet mere allround bladgrønt, og jeg vil opfordre dig til at spise spinat hver dag. Put spinat i dine grønne juicer, smoothies, salater, supper, osv.

Kål

Kål er også en fantastisk bladgrønt, der er kendt for sin positive indvirkning på kræft og forhøjet kolesterol. Den er rig på antioxidanter og har en udrensende effekt på kroppen. Kålen er ikke så populær som spinat, nok mest fordi den gennem tiden desværre er bedst kendt fra udkogte madretter. Når kål er tilberedt godt, er den rigtig lækker. Kål har – ligesom spinat – et højt indhold af K-vitamin, A-vitamin og C-vitamin. Spis den og drik den.

Agurk

Det fantastiske ved agurken er, at det er den mest basiske grøntsag, vi kan finde i det danske køkken. Den indeholder små 2 % sukker, hvilket gør den til et interessant alternativ til f.eks. en banan. Jeg kan nemt finde på at spise en halv eller endda en hel agurk på én gang. Det gode ved agurken er også, at den danner en god base for stort set alle juicer og smoothies. Agurker indeholder både K-, C-, A- og B-vitamin samt følgende basiske mineraler: calcium, jern, magnesium, selen, kobber, mangan og zink. Køb gerne fem ad gangen og spis og drik dem, så tit du kan!

Broccoli

Det er ikke uden grund, at min gode ven Chris MacDonald siger, at kræft hader broccoli. Det bliver nemlig igen og igen bevist, at broccoli er en stærk cancer fighter. Broccoli er antiinflammatorisk og bekæmper dermed betændelsestilstande i kroppen. Den er god for fordøjelsen, kredsløbet, kroppens afgiftningsprocesser, immunforsvaret og forbrændingen. Når broccolien spises rå eller dampet er den meget basisk og meget næringsrig. Så gør mig en tjeneste: spis rigtig, rigtig meget af den! Brug den i juicer, smoothies, salater og supper og damp den med andre grønne grøntsager. Mums, siger jeg bare :)

Avocado

Jeg spiser flere avocadoer hver uge, og jeg laver sjældent en salat eller smoothie uden avocado. Jeg ved mange undgår avocado pga. af det høje fedtindhold – men her vil jeg som en sidebemærkning gerne slå et slag for, at det ikke er fedt, som gør dig fed - og da slet ikke de sunde fedtsyrer. Det der gør dig fed, er de hurtige kulhydrater: mad og drikke, som får dit blodsukker til at stige dramatisk for derefter at falde helt igen kort tid efter. Avocadoen er antiinflammatorisk og samtidig god for hjerte og kredsløb. Den indeholder vigtige antioxidanter, er basisk, og så er den en meget næringsrig superfood. Det er ikke for sjov, at den er blevet kåret af Guinness rekordbog som den mest næringsrige frugt.

Bladselleri

Ligesom agurk og spinat er bladselleri en af mine favoritter. Den er basisk og har et højt vandindhold, og derfor bruger jeg den tit i juicer. En af fordelene ved selleri er det høje indhold af C-vitamin, som hjælper immunforsvaret, bekæmper inflammation og er godt for hjerte-kar-sygdomme. Selleri har også et højt indhold af sodium, der hjælper kroppen til at forblive basisk. Den er derfor intet mindre end genial efter træning, da den hjælper med at neutralisere den syre, kroppen udskiller under træning.

Peberfrugter

Peberfrugter er rene bomber af antioxidanter. Jeg elsker dem. Du kan bruge dem rå ved stort set alle måltider. Undersøgelser viser, at peberfrugter minimerer risikoen for hjerte-kar-sygdomme, diabetes 2, kræft, inflammation, osv. Peberfrugter er en af de allerbedste kilder til C-vitamin, A-vitamin og E-vitamin. Faktisk indeholder peberfrugter dobbelt så meget C-vitamin som appelsiner, og så slipper du for den store mængde af sukker, som har en syredannende indvirkning på din krop.

Dette var de 7 mest basiske frugter og grøntsager. Selvfølgelig skal vi ikke kun spise dem - der er en grund til, at det hedder syre-base-balancen.

Heldigvis behøver vi ikke tygge os igennem det hele ;-)

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud