• Fragt kun 39 DKK
  • Fri levering fra 999 DKK

Er du ikke begejstret for tanken om at spise grøntsager til morgenmad, så drik dem! Her får du 7 basiske frugter og grøntsager.

En af de ting, som betyder rigtig meget for vores sundhed og mange milliarder celler, er syre-base-balancen. Vores blod har en pH-værdi på 7,365, hvilket er en smule basisk. Indtager vi mange syredannende fødevarer og lever et stresset liv, vil det bidrage til, at vores indre miljø bliver for surt. Det kan du læse mere om her. Spiser og drikker vi derimod basiske grøntsager, booster vi vores indre miljø og sundhed.

1. Spinat

Spinat kan købes de fleste steder, smager forbavsende godt og er let at bruge både frossen og frisk. Både babyspinatblade og alm. spinat er næringsrig 'raketbrændstof'. Som med alle andre grønne grøntsager er spinat fyldt med klorofyl, der er plantens 'blod', og så er den super basedannende. Spinat har også et højt indhold af K-vitamin, A-vitamin, mangan, magnesium, folinsyre, jern, C-vitamin, B2-vitamin, kalcium, E-vitamin og ikke mindst kostfibre. Der findes næppe noget mere allround bladgrønt. Er du nervøs for oxalsyre? Så læs her.

2. Kål

Kål er også en fantastisk antioxidant bladgrønt. Kålen er ikke så populær som spinat, nok mest fordi den gennem tiden desværre er bedst kendt fra udkogte madretter. Når kål er tilberedt godt, er den rigtig lækker. Kål har – ligesom spinat – et højt indhold af K-vitamin, A-vitamin og C-vitamin. Spis den og drik den.

3. Agurk

Det fantastiske ved agurken er, at det er den mest basiske grøntsag, vi kan finde i det danske køkken. Den indeholder små 2 % sukker, hvilket gør den til et interessant alternativ til f.eks. en banan. Du kunne godt overveje at spise en halv eller hel på én gang. Det gode ved agurken er også, at den danner en god base for stort set alle juicer og smoothies. Agurker indeholder både K-, C-, A- og B-vitamin samt følgende basiske mineraler: calcium, jern, magnesium, selen, kobber, mangan og zink. Køb gerne fem ad gangen og spis og drik dem, så tit du kan!

4. Broccoli

Broccoli er antiinflammatorisk og lovprist af ernæringseksperter verden rundt. Når broccolien spises rå eller dampet er den meget basisk og meget næringsrig. Så gør mig en tjeneste: spis rigtig, rigtig meget af den! Brug den i juicer, smoothies, salater og supper og damp den med andre grønne grøntsager. 

5. Avocado

Mange undgår avocado pga. af det høje fedtindhold – men det er jo sunde fedtsyrer, så vi hævder at det ikke er en type fedt, der gør dig fed. Det der gør dig fed, er de hurtige kulhydrater: mad og drikke, som får dit blodsukker til at stige dramatisk for derefter at falde helt igen kort tid efter. Avocadoen indeholder vigtige antioxidanter, er basisk, og så er den en meget næringsrig superfood. Det er ikke for sjov, at den er blevet kåret af Guinness rekordbog som den mest næringsrige frugt.

6. Bladselleri

Ligesom agurk og spinat er bladselleri en favoritter. Den er basisk og har et højt vandindhold, og derfor genial i juicer. En af fordelene ved selleri er også det høje indhold af C-vitamin, som hjælper immunforsvaret. Selleri har også et højt indhold af sodium, der hjælper kroppen til at forblive basisk. Den er derfor intet mindre end genial efter træning, da den hjælper med at neutralisere den syre, kroppen udskiller under træning.

7. Peberfrugter

Peberfrugter er rene bomber af antioxidanter. Du kan bruge dem rå ved stort set alle måltider. Peberfrugter er en af de allerbedste kilder til C-vitamin, A-vitamin og E-vitamin. Faktisk indeholder peberfrugter dobbelt så meget C-vitamin som appelsiner, og så slipper du for den store mængde af sukker, som har en syredannende indvirkning på din krop.

Dette var de 7 mest basiske frugter og grøntsager. Og med en juicemaskine eller blender i huset, behøver vi heldigvis ikke at tygge os igennem det hele. 

I bogen High on Juice finder du opskrifter på juice med både frugt og grøntsager. Er du erfaren juicer, kan du finde opskrifter på udelukkende grøntsager Verdens Grønneste Juicer & Smoothies.

Relaterede produkter