• Fragt kun 39 DKK
  • Fri levering fra 999 DKK

SÅDAN LAVER DU DEN PERFEKTE SMOOTHIE (6 GODE RÅD)

Der findes smoothies og så findes der ’hjemmelavede - få din mund til at løbe i vand smoothies’. De smager syndigt godt og kan virke helt dessertagtige trods ingredienser som spinat og frosset broccoli. Her får du vores bedste tips til at gøre smoothies til en guddommelig oplevelse uanset om du spiser din smoothie som is, til morgenmad med drys på eller drikker den som shake.

Uanset hvilken vej du går, så er det vigtigt at vælge økologiske ingredienser, hvor du kan. Det er langt bedre med en lille økologisk smoothie frem for en stor smoothie, der er lavet med sprøjtede bær, frugter og grøntsager. Vi gider ikke drikke sprøjtegift!

1. Få smoothie til at smage godt

Vi er alle forskellige, så det handler først og fremmest om at finde ud af, hvad du elsker rent smagsmæssigt, således at du bliver din egen smoothieekspert. Vi anbefaler, altid at have det sure, søde og stærke repræsenteret i din smoothie. Jo mere vi tør skrue op for kontrasterne, jo mere en ’smags-eksplosion’ vil vi opleve. Eksempelvis vil rødbede og banan give en flad, basisk og jordagtig smag. De to ingredienser skriger på noget til at peppe dem op eksempelvis ingefær. Nogen er vilde med det stærke fra f.eks. ingefær, chili og cayenne peber. Det kan også være at du er nybegynder, og foretrækker en smoothie med en smule mere sødme fra f.eks. frugt og bær.

Citrusfrugter giver en frisk, skarp og bitter smag og så kan de være med til at lokke alle smagsnuancerne frem, i både juicer og smoothies. Derudover kan citrusfrugter være med til at kamuflere smagen af f.eks. broccoli, rødbede, kål og andet, der måske ikke smager fantastisk i ren form. Blender du skrællen med, kræver det selvfølgelig en kraftig blender som f.eks. Vitamix og at dine citrusfrugter er økologiske. Eksperimenter f.eks. med citron, lime, grape, appelsin, klementin, mandarin bergamotte, og pormeleo. 

Krydderurter som mynte, basilikum og persille kan virkelig også noget. Især hvis du laver smoothies med et meget begrænset frugtindhold. Du kan også forsøge dig med kanel, kardemomme, kakao, vanilje og lakrids. Det er alle smagsgivere, som i den grad kan være med til at kamuflere smagen af grøntsager.

2. Put grøntsager i din smoothie

Det giver god mening at drikke det, vi alle sammen har lidt svært ved at få spist, nemlig grøntsagerne. Ren frugtsmoothie indeholder meget frugtsukker og får derfor vores blodsukker til at køre op, for derefter at brage ned. Selvom frugtsukker selvfølgelig er meget sundere end hvidt raffineret sukker, er det godt at holde lidt igen med frugt. Bladgrønt og andre grøntsager har en fuldstændig fabelagtig positiv indvirkning på din sundhed og dit energiniveau! En god balance mellem frugt, bær og grøntsager er altafgørende. Som tommelfingerregel anbefaler vi et forhold, der hedder 50/50. 50% grøntsager og 50% frugt og bær. Er du helt nybegynder, så tilføj evt. en smule mere frugt og øg mængden af grøntsager løbende. Ingen smoothie – uanset hvor sund den er – vil gøre dig meget gavn, hvis du ikke ønsker at drikke den. Den skal smage godt. Frosne grøntsager er den ultimative genvej til nemme smoothies med grøntsager. Læs også hvordan du gør din smoothie til et komplet, mættende måltid her.

3. Smoothie skal have en flot farve

Vi mennesker spiser og drikker med øjnene. Og en brun, mudder - eller cementfarvet smoothie sælger bare ikke ligeså godt som en smuk pangfarvet smoothie. Vælg en farve-retning og hold dig så vidt det er muligt til den. Du kan sagtens snige lidt grønt som f.eks. agurk, squash og broccoli i en rød smoothie med rødbede, men kommer du lige store dele spinat og rødbede i en smoothie, ja så har vi balladen. 

4. Smoothie variation

Et af de vigtigste råd til at lave den perfekte smoothie er variation. Så sørg for at lave nogle røde, grønne, gule og orange opskrifter. Noget af det værste vi kan gøre er at lave den samme smoothie dag ud og dag ind. Varier f.eks. gerne spinaten med persille, broccoli, div kåltyper, ukrudt, grønne ærter og Haricoverts bønner. Lad dig inspirerer af chimpansen, som indtager ca. 117 forskellige slags grønne planter over 12 måneder, den gør det helt sikkert af en rigtig god grund. 
Mangler du inspiration til variation? Vær med i Smoothie365 gruppen - her får du hver ugen en ny opskrift med tilhørende indkøbsliste. Læs mere om Smoothie365 her.

5. Vælg den rigtige væske til din smoothie

Mange foretrækker vand som væske i smoothies, da det både smags, farve og kalorieneutralt. Alle opskrifter i smoothiebogen Shortcut er lavet på vand (og 4 ingredienser) for at gøre det super simpelt. Du kan også med stor fordel presse frugt- og grøntsagsjuice i din saftpresser og bruge denne næringspakkede væske til din smoothie. 
Vil du gerne lave din smoothie mere cremet kan du bruge plantemælk, som ris, havre, kokos eller mandelmælk. Du kan nemt lave din egen plantemælk - find opskrifter her.

Faktisk kan du også lave en smoothie helt uden væske, hvis du vel at mærke udelukkende bruger friske ingredienser og har en tamper (stav) til din blender. 

6. Giv din smoothie en god konsistens

En god mulighed for at styre konsistensen, er selvfølgelig ved at skrue op og ned for mængden af væske. Hvis din smoothie alligevel ikke bliver helt lige så tyk, som du havde ønsket dig, kan du gøre konsistensen tykkere ved at tilføje fede frugter som banan, mango og avokado. De er intet mindre end fantastiske, til at give en lækker cremet konsistens. Du kan også tilføje en ekstra håndfuld frosne bær, frugter, grøntsager eller blot isterninger. 

Om din smoothie skal være tyk eller tynd afhænger meget af situation og tidspunkt på dagen. Er man på vej ud af døren, eller sidder man på terrassen og har god tid. Nogle gange kan det være lækkert at drikke sin smoothie af et glas, andre gange at nyde den gennem et sugerør. Om morgenen foretrækker mange den tyk og cremet, så den kan spises med ske af en dyb tallerken. Fordelen ved at spise den med ske, og eventuelt komme lidt ’krymmel’ på toppen er, at vi får tygget og indtaget den langsomt. Når vi tygger vores mad, udskilles der blandt andet fordøjelsesenzymer via vores spyt, som hjælper med til at fordøje maden. 

Find en god smoothieopskrift

Er du ikke klar til at hoppe ud i freestyle smoothie, så find 4-5 smoothie opskrifter, som du kan veksle imellem og blive ekspert i. Derfra vil du opleve, at du stille og roligt kan slå dig løs med at tilføje og udskifte ingredienser. Når alt kommer til alt, så er det vigtigeste at kaste dig ud i det, og mærke effekten af alle de flydende grøntsager. Find masser af inspiration her på siden. Er du mere til en god gammeldags bog finder du en bred vifte af opskrifter i 'High on Smoothies' eller "SHORTCUT" som hjælper dig godt i gang med smoothies, da de er simple, max. 4 ingredienser, indkøbslister, blenderguide og erstatningsoversigt. Er du lidt mere til grønne smoothies uden frugter så prøv fx. i 'Verdens grønneste juicer og smoothies'.

Læs også "Pimp dine Juicer & Smoothies".

Relaterede produkter