Fri fragt fra 500 kr. til GLS Pakkeshop & Erhverv

Sådan laver du den perfekte juice

Sådan laver du den perfekte juice

SÅDAN LAVER DU DEN PERFEKTE JUICE

I den her artikel vil jeg forklare hvordan du laver den perfekte juice. Og når du har læst artiklen, vil du med sikkerhed være blevet klogere på smag, farve og variation.

Vi er alle forskellige, så det handler først og fremmest om at finde ud af hvad du elsker rent smagsmæssigt, således at du bliver din egen juiceekspert. Nogen er vilde med en skarp smag af citrus, andre det stærke fra f.eks ingefær, chili og cayenne peber. Det kan også være at du er nybegynder, og foretrækker en friskpresset juice med en smule mere sødme. Når alt kommer til alt, handler det i min verden om at få balanceret smagen, så vi undgår at gå for meget ud af en tangent. 

Et par ord om citrusfrugter

Citrusfrugter er vitterligt guds gave til juicefolket, de bidrager med den sure og friske smag, og bruger du også skrællen, kan du ligeledes nyde godt af deres bitre og aromatiske smag. Og faktisk kan citrusskal være med til at lokke alle smagsnuancerne frem, i både juicer og smoothies, især den sødme der ofte gemmer sig i rodfrugter. Derudover kan citrusfrugter være med til at kamuflere smagen af f.eks. broccoli, rødbede, kål og andet, der måske ikke smager fantastisk i ren form. Bruger du skrællen, kræver det selvfølgelig at dine citrusfrugter er økologiske, hvilket jeg klart vil anbefale. Du finder nemlig omkring 70% af en citrusfrugts C-vitaminindhold i det hvide - lige under skrællen. Eksperimenter f.eks. med citron, lime, grape, appelsin, klementin, mandarin bergamotte, og pormeleo. 

Kodeordet er balance 

Personligt elsker jeg en velafbalanceret juice, hvor vi f.eks. både finder det sure, søde og stærke.
Min erfaring er, at jo mere vi tør skrue op for kontrasterne, jo mere en smags-eksplosion vil vi opleve. 

Noget af det værste vi kunne gøre, rent smagsmæssigt, ville være at presse rødbede og gulerod og så stoppe der. Det vil resultere i en meget flad, mineralsk, basisk og jordagtig smag. De to ting skriger på noget til at peppe dem op. 

Krydderurter som mynte, basilikum og persille kan virkelig også noget. Især hvis du laver juicer med et meget begrænset frugtindhold. De kan med deres intense smag også være med til at overdøve smagen af grøntsager. Det kan du læse mere om i min bog ’Verdens grønneste juicer og smoothies’, hvor du også finder et hav af opskrifter. 

Gå efter grøntsagerne

For mig giver det god mening at drikke det, vi alle sammen har lidt svært ved at få spist, nemlig grøntsagerne. Ren frugtjuice indeholder meget frugtsukker og får derfor vores blodsukker til at køre op og derefter brage ned. Selvom frugtsukker selvfølgelig er meget sundere end hvidt raffineret sukker, vil jeg stadigvæk anbefale dig at holde igen med frugterne. Bladgrønt og andre grøntsager har en fuldstændig fabelagtig positiv indvirkning på din sundhedstilstand – og dit energiniveau! Personligt forsøger jeg at komme så mange grøntsager i mine juicer som muligt. Det gør jeg primært, fordi de indeholder væsentligt mindre sukker og mange flere næringsstoffer end frugt. En god balance mellem frugter og grøntsager er altafgørende. Som tommelfingerregel anbefaler jeg 80% grøntsager og 20% frugt. Frugtjuice uden grøntsager, høre kun til de meget sjældne lejligheder.

Farve

Vær også meget gerne opmærk på farven. Vi mennesker spiser og drikker med øjnene. Og en brun mudder juice er bare ikke lige så appetitlig som en smuk juice i en klar farve. Det gælder især hvis vi laver juice til børn. Det er næsten lige meget hvilken farve den har, bare den er flot. Og skulle det nu ske, at du får lavet en brun juice, så hæld den i en drikkedunk og server med et sugerør, således at man ikke kan se farven.   

Vælg en farve-retning og hold dig så vidt det er muligt til den. Du kan sagtens snige lidt grønt som f.eks. agurk, squash og broccoli i en rød juice med rødbede, men kommer du lige store dele spinat og rødbede i en juice, ja så har vi balladen. 

Variation

Et af de vigtigste råd jeg kan give til at lave den perfekte juice er variation. Så sørg for at lave nogle røde, grønne, gule og orange opskrifter. Noget af det værste vi kan gøre er at lave den samme juice dag ud og dag ind. F.eks. indeholder spinat oxalsyre som i overdrevne mængder kan ophobes og f.eks. føre til nyresten. Med inspiration fra chimpansen, som indtager ca. 117 forskellige slags grønne planter over 12 måneder, eller vilde heste, køer og andre dyr, som hele tiden er ’on the move’, kan jeg kun opfordre til at variere, for de gør det alle af en rigtig god grund. Her på siden under opskrifter finder du helt gratis et hav af juiceopskrifter i alle farver så det er bare at slå dig løs. Er du mere til en fysisk bog har jeg skrevet ikke mindre end 7 forskellige bøger om juice, smoothies og plantebaseret kost, så der er ingen undskyldning for ikke at variere dit indtag af frugt og grønt. 

Basis ingredienser

Nogle af de oplagte ingredienser at bruge i juice er rodfrugter som gulerødder, persillerødder og rødbede, som både er sunde og forholdsvis billige. Og jo hårde ingredienserne er, jo mere saft får du ud. Så undgå bær og bløde frugter som banan, mango og avokado. Men pres meget gerne masser af broccoli, selleri, agurk og squash. Husk du også fint kan bruge ukrudt som brændenælde og skvalderkål. Det kan du læse meget mere om i min bog ’Super grønne juicer og smoothies’  


Vælg økologiske ingredienser hvor du kan. Det er langt bedre med en lille økologisk juice, frem for en stor juice der er lavet med sprøjtede frugter og grøntsager. Vi gider ikke drikke sprøjtegift!

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud