Fri fragt fra 500 kr. til GLS Pakkeshop & Erhverv

Vores lyst ligger i tarmen

Vores lyst ligger i tarmen

Vores lyst ligger i tarmen


I min verden gælder det ikke om at undgå det, du allermest har lyst til at spise og drikke. Det handler om at ÆNDRE det, du har lyst til. Og ja, det er en helt klar mulighed. Det, du spiser og drikker i dag, har nemlig en fantastisk stor indvirkning på det, du har lyst til og rækker ud efter i morgen.

Et rigtig godt eksempel på dette er, hvis du er vant til at drikke kaffe med sukker, og du så stopper med sukker i kaffen i en uges tid. Bagefter vil du pludselig opleve kaffen være for sød med sukker. Hele kropskemien ændrer sig på samme måde, som hvis vi går i byen en lørdag aften og giver den gas. Hvad er det, vi har lyst til om søndagen? Er det frugt og grønt? Nej vel, for vi har ændret vores kropskemi så meget i den gale retning, at kroppen nu spørger efter chips, junk, cola og sukker. På samme måde kan vi heller ikke forvente, at et barn skulle have lyst til grøntsager, hvis kosten hovedsageligt består af hvidt brød, syltetøj, saftevand og andre usunde sager. Det er en kemisk lov.

Dine bakterier styrer showet
Den sammensætning af bakterier, du har nede i tarmen, kalder man for tarmens mikrobiota. Det er et område, som der forskes helt enormt meget i på nuværende tidspunkt. Og af god grund. For hele den her delikate balance af bakterier, påvirker nærmest alt i vores liv. Alt fra vores handlinger og følelser, til det vi vælger at putte i munden! Ifølge professor Oluf Borbye Pedersen, går der ti informationer fra tarmen til hovedet, hver gang der går en fra hovedet til tarmen. Så spørgsmålet, han også stiller, er, hvem der mon sidder på kommandobroen? Er det dig, eller dine tarmbakterier, der rækker ud efter flere småkager?

Heldigvis reagerer din mikrobiota ret hurtigt på nye vaner. Og ændrer vi markant på vores kost og livsstil, er det allerede efter to døgn muligt at ændre på bakteriesammensætningen. På samme måde som rotter kun formerer sig, hvis der er mad nok, vil specifikke bakteriestammer gøre præcis det samme. Og fodrer vi ’rocker-typerne’ og ’ballademagerne’, kommer der flere af dem. Så det handler selvfølgelig om at fodre ’de gode bakterier’. Og som et lille hint, kan jeg nævne, at de elsker ting fra det grønne køkken. Sæt derfor dine penge på planter i alle former og farver, og hold igen med kød, sukker og sterile fødevarer.  

Mød en af mine helt store inspirationskilder, nemlig professor Oluf Borbye Pedersen fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet, hvor han i denne video forklarer om vigtigheden af en mangfoldig tarmmikrobiota. Klik her:

eller

Som Oluf Borbye Pedersen udtaler; 'Det er ikke nemt at spise et halvt kilo grøntsager om morgenen, det kræver maddisciplin og et køleskab, der til stadighed bugner af friske, økologiske grøntsager. Det ville tage dig en time at gnave dig igennem, men det tager kun ti minutter at lave, tre minutter at spise og ved at blende grøntsagerne, kan du lettere optage endnu flere af de gode ting'. Bemærk især den sidste linje i hans udtagelse. Klik her:

Go Green
Den gode nyhed er, at det aldrig er for sent at ændre på det, vi går rundt og har lyst til. Det kræver selvfølgelig en omstilling, men det er absolut muligt. Og heldigvis kan kroppen ikke kende forskel på, om du har spist eller drukket en håndfuld grøntsager. Efter et par dage spørger den bare efter mere.

Personligt har jeg ikke altid været vild med grøntsager og bitre salater, og hvis nogen havde fortalt mig for 17 år siden, at jeg en dag vil komme til at nyde dem, vil jeg nok have trukket på smilebåndet og tænkt ’Yeah, right!’. Og lige præcis den erfaring, har jeg hørt hundredevis af gange fra andre gennem de sidste mange år. Tilbagemeldinger som: ’Min mand og mine børn er begyndt at spise grøntsager’. Alene den effekt ved grønne juicer og smoothies, elsker jeg. 

Når jeg tænder min juicemaskine og presser ingefær, blegselleri, agurk og squash, eller blender frosne grøntsager til flydende livskraft på min Vitamix, er det ikke noget jeg gør, fordi jeg ’skal’ eller ’burde’. De, som har oplevet mig ”live” kan bekræfte, at jeg på ingen måde skal coaches eller motiveres for at ’presse citronen’. Jeg gør det, fordi jeg har lyst, og jeg kan godt afsløre, at jeg ikke var videre begejstret for at drikke rødbede og selleri første gang, jeg smagte det. Store salater eller dampet broccoli med fisk stod ikke øverst på min liste over livretter før i tiden. Det gør det i dag, og ja, jeg ved det kan lyde total langt ude, men sandheden er heldigvis så fantastisk, at der ikke er nogen grund til at overdrive. Jeg har med sikkerhed ændret det, jeg har lyst til – BIG TIME!

Greens by High on Life
Jeg bliver ofte mødt med en vis skepsis, når jeg er ude at præsentere mit kosttilskud ’Greens by High on Life’. Især når jeg nævner, at produktet indeholder ingredienser som grønkål, brændenælde, hvedegræs, byggræs, chlorella og spirulina. Kort sagt, noget af det grønneste, vi kan finde på planeten. Og nej, det smager ikke af sodavand eller Cocio. Ej heller er produktet noget, jeg sidder og nyder ude på terrassen en sen lørdag aften. Det er noget, jeg drikker for at få en effekt. Og en af de effekter, jeg elsker allermest ved produktet er, at jeg helt automatisk får lettere ved at gå udenom de usunde ting, og helt automatisk rækker ud efter det, som er sundt og godt for mig. Så snart hele vores kropskemi begynder at ændre sig til det bedre, er det ikke dig, som opgiver slik og usund kost, det er kosten, som opgiver dig. Din krop, eller rettere, dine tarmbakterier begynder helt automatisk at hungre efter alt det, der er godt for dig.

Og behøver jeg nævne, at den gode forsker Oluf Borbye Pedersen starter sin dag med at blende grøntsager? Verdens måske sejeste forsker. For ét er at vide noget, noget andet er at leve det.

 

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud