Kanon kundeservice - 120 dages returret - fri fragt over 500 kr. til GLS Pakkeshop eller Erhverv

Tilbage til rødderne

Tilbage til rødderne

Der er masser af gode rødder i den danske grøntsagsfamilie.

Sprøde, saftige og forskelligfarvede rodfrugter er intet mindre end geniale til juicemaskinen. De giver masser af saft, de er forholdsvis billige, og så er de smækfyldt med super sunde næringsstoffer. Her sætter jeg fokus på gulerødder og rødbeder, men der findes selvfølgelig også mange andre super sunde rødder at sætte pengene på, f.eks. persillerod, pastinak og sød kartoffel.

Du kan også presse bladene fra rodfrugterne. De er ekstremt sunde! Bladene indeholder færre kulhydrater, mere protein og langt flere mineraler og vitaminer – herunder K-vitamin, som er utrolig vigtig for os. Faktisk indeholder gulerodstoppen 192 gange så meget A-vitamin som selve guleroden!

Smagen af rodfrugter afhænger selvfølgelig af sorten, men generelt har rodfrugter en lidt ’flad’ smag og skal derfor have et surt, skarpt eller bittert modspil, fra f.eks. citron, appelsin, grape eller ingefær.

Sænk dit blodtryk med rødbedejuice

Trods nationalfarven er rødbeden efter min mening en meget overset og undervurderet rodfrugt. Rødbeden kan prale af at være blodrensende og blodopbyggende, og den hæver generelt kvaliteten af vores blod. En af dens primære opgaver er at transportere affaldsstoffer ud af kroppen, hvilket også er grunden til, at jeg altid anbefaler at starte stille og roligt.

Rødbedejuice har ligeledes vist sig at være særdeles effektiv ved forhøjet blodtryk. Engelske forskere har målt et betydeligt fald i blodtrykket, når man drikker saft fra 2 rødbeder om dagen, og effekten er målt helt op til 24 timer efter indtagelse. Samme resultater er fundet i andre forsøg fra bl.a. Tyskland og Sverige.

Rigtig meget tyder derfor på, at det ikke kun er overordentligt sundt at lade rødbeden indgå som en fast del af den daglige juice, men at det også er en billig, simpel og ikke mindst naturlig vej til at bevare et sundt og normalt blodtryk. Husk, at det udover at være nemmere og hurtigere også er sundere at presse vaskede rødbeder med skræl, da store dele af næringsstofferne findes i skrællen.

Guleroden er forskernes favorit

Der er rigtig mange pæne ting at sige om gulerødder. Grundlæggende er gulerødder fantastiske, fordi de har et meget højt naturligt indhold af betacaroten, som kan prale af at være en af de mest effektive antioxidanter.

Og der foreligger masser af forskning, der peger på gulerødder. Her kommer et udsnit:

  • Forskning fra Tufts University i Boston viser, at betacaroten øger aktiviteten af naturlige dræberceller i immunforsvaret. Det betyder i praksis, at indtrængende bakterier og mikroorganismer skal stramme sig an for at få fodfæste, hvilket resulterer i færre sygedage.
  • Forskning viser også, at gulerodens høje indhold af betacaroten er med til at sænke risikoen for kræft i blæren med op til 20 % og brystkræft med op til 50 %.
  • Nyere spansk forskning viser, at en kost, der er rig på A-vitamin, får os til at forbrænde mere fedt.
  • Hollandsk forskning viser, at et højt indtag af gulerødder forebygger den aldersbetingede sygdom AMD, hvor synet svækkes. Gulerodens kombination af betacaroten, zink samt C- og E-vitamin sænker risikoen for at udvikle sygdommen med op til 35 %.
  • Betacaroten beskytter ligeledes mod solskoldning, soleksem og for tidlig aldring af huden. Og så bevares den gyldenbrune farve længere. Guleroden er også rig på kalk og kalium, der fremmer kroppens saltbalance og styrker immunforsvaret.

Som du måske kan fornemme, er der nærmest ikke den del af kroppen, som guleroden ikke gavner. Ønsker du at få et skarpt syn, en elastisk hud, et stærkere immunforsvar og gylden glød, så bare drik løs.

Husk olie i juicen

Rodfrugter indeholder masser af vigtige vitaminer og mineraler. Hvis du ønsker en optimal optagelse af de fedtopløselige vitaminer (A, D, E og K), er det en rigtig god ide at tilsætte en smule olie i juicen. Derudover kan olien være med til at stabilisere blodsukkeret, så du får en mere jævn energifordeling. Jeg anbefaler en god økologisk og koldpresset olie, som indeholder mange sunde omega-3 fedtsyrer - f.eks. Olie by High on Life, der er godkendt som et kosttilskud.

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud