Kanon kundeservice - 120 dages returret - fri fragt over 500 kr. til GLS Pakkeshop eller Erhverv

Tab dig med juicer og smoothies

Tab dig med juicer og smoothies

Rigtig mange mennesker begynder at drikke juice, fordi de gerne vil tabe sig.

Her får du mit bud på, hvordan du opnår et vægttab. Jeg har gennem tiden fået rigtig mange tilbagemeldinger fra folk, som har tabt sig og stadig taber sig, efter de er begyndt at drikke juicer og smoothies. De fleste, jeg hører fra, har tabt sig 5-10 kg, og faktisk har jeg hørt fra folk, som har tabt sig helt op til 40 kg - på 3 måneder. Omvendt er der også mange, der undrer sig over, at de ikke taber sig, når de begynder at drikke friskpresset juice og smoothies. Når jeg spørger ind til, hvad de drikker, finder jeg ofte ud af, at de drikker for meget frugt. Det er grøntsagerne, vi skal gå efter.

Min nyeste bog Verdens Grønneste Juicer og Smoothies er alle opskrifter kun lavet på grøntsager, med kun citrusfrugter til at give det søde og det sure. 

Drik dine grøntsager

Personligt forsøger jeg at komme så mange grønne planter i mine juicer og smoothies som muligt. Det gør jeg primært, fordi de indeholder væsentligt mindre sukker og mange flere næringsstoffer end frugt. F.eks. indeholder en broccolistok 14 gange så meget C-vitamin som en appelsin. Ønsker du at tabe dig, er det ekstra vigtigt, at du skærer ned eller helt undlader frugt.

Drikker vi store mængder frugtjuice, svarer det næsten til at spise af sukkerskålen. Når sukker (glukose + fruktose) bliver optaget via tarmen og ender i blodbanen, vil bugspytkirtlen respondere ved at producere insulin, som er en slags ’fedt-parkerings-hormon’. Dette hormon laver sukkeret om til fedt, så det kan gemmes til en anden god gang - hvilket vi vidst er nogle stykker, der ikke er vildt interesserede i.  

Har du læst min bog Super Grønne Juicer og Smoothies? I denne bog indeholder opskrifterne store mængder grøntsager og nogle af den endda ukrudt.

Stabilt blodsukker

Noget af det allervigtigste, hvis du ønsker at tabe dig, er et stabilt blodsukker. Af samme grund anbefaler jeg, at du hælder en smule olie i juicen. Det stabiliserer blodsukkeret og holder dig derfor ’kørende’ i længere tid. At det tager sukkertrangen, er blot en ekstra bonus. Du kan også vælge at spise 8-10 mandler sammen med juicen, det har nogenlunde samme virkning og indeholder tilmed fibre, som juicen jo er fattig på. Vælger du at drikke smoothies, er sagen en ganske anden. Her får du ’det hele' med – inkl. fibrene, som er med til at stabilisere vores blodsukker. Husk blot at komme masser af grøntsager i blenderen, så der ikke går total ’jordbær/banan-smoothie’ i den. Du kan med fordel – og lethed – bruge frosne spinatkugler, frosset broccoli, bønner, mv.

Laver du smoothies, giver det også god mening at tilføje proteinpulver, da det stabiliserer blodsukkeret og øger forbrændingen.

Det du drikker i dag, har du lyst til i morgen

Hvorfor elsker alle mennesker ikke bare grøntsager og bitre salater? Hvorfor er der nogen, som ikke kan fordrage selleri, spinat og broccoli? Kroppen burde da efterspørge den slags, når vi nu ved, at de er så ekstremt sunde for os. Det er da en total dårlig programmering, vil nogen nok tænke. Men faktisk er det sådan, at det du spiser – eller drikker - i dag, har en fantastisk stor indvirkning på det, du har lyst til i morgen. Et rigtig godt eksempel på dette er, hvis du er vant til at drikke kaffe med sukker, og du så stopper med sukker i kaffen i en uges tid. Bagefter vil du pludselig opleve, at kaffen er for sød med sukker.

En af de allerbedste ting ved at drikke grønne juicer og smoothies er, at vi kan påvirke det, vi har lyst til. Kroppen kan nemlig ikke finde ud af, om vi har spist eller drukket grøntsagerne. Pludselig får vi en mystisk og måske meget ukendt trang til også at spise grønne ting. Det er i hvert fald en af de tilbagemeldinger, jeg har fået allerflest af. Tilbagemeldinger som ’min mand og mine børn er begyndt at spise grøntsager’. Alene den effekt af juicer og smoothies elsker jeg.

Friskpresset grøntsagsjuice og grønne smoothies er en fortryllende måde at genoptræne vores smadrede smagsløg på. Med et dagligt glas af det pureste solskin, bliver det pludselig meget nemmere at være sund. Så snart vores kropskemi begynder at ændre sig til det bedre, begynder du helt automatisk at hungre efter sund og nærende mad, mere vand, osv. Samtidig vil vi opleve at have mindre lyst til sukker og andre søde sager.

Når jeg tænder min juicemaskine og presser blegselleri, squash og sågar brændenælder, er det ikke noget jeg gør, fordi jeg ’skal’ eller ’bør’. Dem, som har oplevet mig live, kan bekræfte, at jeg på ingen måde skal coaches eller motiveres for at ’presse citronen’. Jeg gør det, fordi jeg har lyst. Og jeg kan godt afsløre, at jeg ikke var videre begejstret for at drikke rødbede- og sellerisaft første gang, jeg smagte det. I dag elsker jeg det! Og ja, jeg ved, det kan lyde som en overdrivelse, men sandheden er heldigvis så fantastisk, at der ikke er nogen grund til at overdrive. Jeg har med sikkerhed ændret det, jeg har lyst til. BIG TIME!

Overfodret og underernæret

Rigtig mange overvægtige lider af at være overfodrede og underernærede. De har med andre ord fået masser af mad, men kroppen har ikke fået det, den spørger efter. Så den spørger igen, og de går derfor konstant rundt og føler sig sultne. Så bliver de nødt til at tælle kalorier og lave restriktioner – og det er simpelthen spild af tid og liv. Det er vigtigt at forstå, at en kalorie ikke bare er en kalorie. At påstå, at det er lige meget, om man spiser 10 chokoladeskildpadder eller 5 kg broccoli, er simpelthen at gøre det for simpelt. Så er der jo ikke taget højde for næringsstoffer, den effekt det har på vores indre miljø, og den livskraft vi finder i vores mad. 

Jeg er fuldstændig ligeglad med kalorier! For i det øjeblik vi begynder at tilføre kroppen det, den har brug for, og det den efterspørger, får vi automatisk mindre lyst til at rende rundt og spise alt muligt. Det bliver MEGET nemmere at være sund. Hvor tit har du prøvet at spise 4 bananer og tænkt 'jeg tror lige, jeg tager en til'?

Uden at have lavet store videnskabelige studier på dette område vil jeg mene, at størstedelen af den danske befolkning går rundt og er overfodrede og underernærede. Overfodrede, fordi de har fået rigeligt med mad. Underernærede, fordi de ikke har givet kroppen det, den spørger efter. Så snart vi begynder at give kroppen det, den spørger efter (masser af næring), render vi ikke rundt og føler os sultne hele tiden, og vi begynder automatisk at spise mindre. Kroppen har ikke længere brug for den samme mængde mad.

Det er blandt andet derfor, man ofte føler sig sulten lige efter et besøg på den lokale burgerbar. Kroppen forsøger simpelthen at fortælle sin ejermand, at den ikke har fået dækket sit behov for næring - trods de store mængder mad. Så kroppen prøver igen; ‘Hey kammerat, jeg mangler stadigvæk zink, C-vitamin og kalk’. Og hvad sker der så? Først efter endnu en burger og en stor Sunday-ice med knuste daim lykkes det at lukke munden på den krævende krop. Nu er mavesækken nemlig så fyldt, at kroppen vælger at holde mund, for kommer der mere ned, vil den flække på midten med et ordentligt skrald. Det samme gentager sig dag ud og dag ind. Det resulterer alt sammen i en falsk sult. Man går rundt og føler sig lidt sulten hele tiden. Det er en meget negativ spiral. Det fører til det fænomen, jeg kalder for ‘overfodret og underernæret’. Vi har fået en masse mad, men ikke det kroppen spørger efter.

Hvis dit mål er vægttab og mere energi i hverdagen, kan jeg anbefale at spise og drikke det, kroppen reelt spørger efter, og holde dig fra alle de ting, du udmærket godt ved, ikke er sunde for dig. Der er nemlig ikke mange processer i kroppen, der kræver mere energi end fordøjelse, og når kroppen er optaget af fordøjelse, har den ikke overskud til at tage sig af mere alvorlige ting, der kan være under opsejling. For mig er det god motivation at tænke på, at der ikke er noget, der forårsager aldring hurtigere end overspisning – altså indtagelse af for meget og forkert mad i forhold til kroppens behov. Og de fleste mennesker, især i den vestlige verden, spiser hver dag langt mere, end kroppen reelt har behov for. Så tilpas mængden og valget af den mad, du spiser.

Hæv forbrændingen

Stærke ingredienser som f.eks. ingefær, chili, gurkemeje og cayennepeber øger forbrændingen, og har derfor en positiv effekt på vægttab. Indtager du cayennepeber og gurkemeje på samme tid, forstærkes effekten af det aktive stof i gurkemeje, curcumin, 1000 gange. Udover at øge forbrændingen har curcumin også en stærk antiinflammatorisk effekt. Kaffe og andre unaturlige stimulanser hæver også forbrændingen, men virkningen aftager ved daglig indtagelse og påvirker herefter vores indre miljø i negativ retning. 

Rens ud

Vi bliver ikke sundere end vores blodceller og det miljø, de ”svømmer” rundt i. Derfor virker det for mig logisk, at vi skal holde vores indre miljø rent på samme måde, som vi gør for vores guldfisk, når vi skifter vandet i akvariet. Det som gør os syge, trætte, deprimerede og ikke mindst overvægtige, er efter min bedste overbevisning ophobning af affaldsstoffer. Det gælder derfor om at skille sig af med affaldsstofferne – i stedet for at slæbe rundt på dem.

Aldrig i menneskets historie, har vi været udsat for så mange giftstoffer som nu. Vi bliver dagligt bombarderet med giftstoffer gennem den luft, vi indånder, det vi spiser, den creme vi vælger at smøre på huden, osv. Nogle kritikere hævder, at det ikke er videnskabeligt dokumenteret at ophobede affaldsstoffer kan drives ud af kroppen ved hjælp af udrensning. Personligt kan jeg kun sige, at jeg har haft stor glæde ved at rense min egen krop gennem tiden – første gang tabte jeg 10 kg! Når talen falder på detox og udrensningskure, må vi igen ty til vores sunde fornuft. Jeg tror ikke det er meningen, at vi f.eks. skal faste på vand i 7 dage - og da slet ikke uden salttilførsel! Men hvad kan vi gøre for at støtte vores celler og deres afgiftning?

  • Bevægelse, motion, åndedrætsøvelser og yoga er alt sammen kanoneffektivt – især hvis vi gør det om morgenen.
  • Drik en halv liter vand som det første, når du vågner. Drik f.eks. vand med citron, som hjælper med at transportere affaldsstoffer ud af kroppen.
  • Drik minimum to liter vand om dagen. Vi er alle forskellige, men en tommelfingerregel hedder 1/3 kropsvægt i deciliter.
  • Drik dagligt friskpressede juicer eller smoothies. Rødbeder er super udrensende, men drik også meget gerne andre forskellige grøntsager hver dag. F.eks. broccoli, kål og blegselleri. Variation er guld, så undgå at drikke den samme juice dag ud og dag ind.
  • Sauna og det at svede generelt. Jeg elsker min infrarøde sauna. 
  • Undgå at overspise. Hvis 10 betyder total mæt, så stop med at spise, når du kommer op på en 7’er. Spis igen, når du føler dig sulten på en 3’er.
  • Undgå alkohol, røg, kaffe, sukker, hvidt brød og kød i store mængder.

Min pointe er, at man kan booste sin sundhed ved at skille sig af med noget. Det handler ikke kun om at tilføre kroppen dyre kosttilskud og købe magiske ’hold-mig-ung-for-evigt’-cremer. Det er ikke os mennesker, der bliver gamle, det er vores celler. Så sørg for at forkæle dine blodceller ved at give dem de bedste betingelser, f.eks. ved at holde dit indre miljø rent.
Og husk: Mere er ikke nødvendigvis bedre. Nogen kalder det detox, andre kalder det udrensning, og der findes et hav af forskellige kure, men man behøver ikke nødvendigvis gå voldsomt til værks. Lidt har nemlig også ret, især hvis det sker over tid.

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud