• Fragt kun 39 DKK
  • Fri levering fra 999 DKK

Juice er genial til dig, som gerne vil gå ned i vægt. Der er dog nogle ting, du skal have styr på, hvis du vil undgå faldgruber og opnå bæredygtigt vægttab. Derfor har vi lavet denne guide til dig, så du er garanteret succes med friskpresset juice.

Sådan taber du dig med juice

Friskpresset juice påvirker dit vægttab på flere måder. For det første understøtter grøntsager og juice kroppens naturlige afgiftning og sætter skub i fordøjelsen. Det er også grunden til at nogen taber sig ved hjælp af en kombination af juice og en naturlig kost. De kommer rent ud sagt af med gammelt skidt. Men juice danner også grundlag for den kost din krop efterspørger i morgen. På bare 2-3 døgn kan du ændre din mikrobiota i tarmene, som har betydning for din indre kropskemi og dermed din vægt. Med andre ord: Det du drikker i dag, har du lyst til i morgen. Derfor er juice et godt sted at starte en grønnere livsstil. For jo flere grøntsager du drikker, jo flere grøntsager efterspørger kroppen. Og se, så er du i gang med noget godt.

Så nemt er det at tabe sig med juice

1. Fortsæt din dagligdag
2. Fjern forarbejdet og unaturligt mad fra din kost
3. Tilføj en halv liter juice (primært grøntsager)

Juice i hverdagen og hver dag

Når du starter med friskpresset juice, er det en god ide at starte stille og roligt. Nogle mennesker oplever influenza lignende symptomer, hvis de lægger for hårdt ud. Grøntsagerne er potente sager, så start med et lille glas og øg din mængde til 1-2 glas om dagen, svarende til en halv liter. Drik gerne juicen hver dag i en periode og nyd derefter nogle glas i ugen til at vedligeholde den gode vane. Optimalt drikker du 1 glas om dagen, men det er bedre at få 3 glas i ugen end ingen.
Vær opmærksom på at nogle frugter og grøntsager kan interagere med medicin. Rådfør dig derfor med din læge, hvis du ønsker at drikke juice hver dag og samtidig tager medicin.

Det er hverdagen der tæller. Kure er noget man gør midlertidig, dermed opnår man kun midlertidige resultater.

-  Mads Bo

Sunde juicer og smoothies til vægttab 

Mange mennesker begynder at drikke juicer og smoothies, fordi de gerne vil tabe sig. Nogle taber sig 5-10 kg og vi har endda hørt fra folk, som har tabt sig helt op til 40 kg på 3 måneder. Omvendt er der også mange, der undrer sig over, at de ikke taber sig, når de begynder at drikke friskpresset juice og smoothies. Når vi spørger ind til, hvad de drikker, viser det sig, at de drikker for meget frugt. Det er grøntsagerne, vi skal gå efter. Kom så mange grønne planter i din juice og smoothie som muligt. De indeholder nemlig væsentligt mindre sukker og mange flere næringsstoffer end frugt. F.eks. indeholder en broccolistok 14 gange så meget C-vitamin som en appelsin.
Ønsker du at tabe dig, er det ekstra vigtigt, at du skærer ned eller helt undlader frugt. Drikker vi store mængder frugtjuice, svarer det næsten til at spise af sukkerskålen. Når sukker (glukose + fruktose) bliver optaget via tarmen og ender i blodbanen, vil bugspytkirtlen respondere ved at producere insulin, som er en slags ’fedt-parkerings-hormon’. Dette hormon omdanner sukkeret til fedt, så det kan gemmes til en anden god gang - hvilket vi vidst er nogle stykker, der ikke er vildt interesserede i.  

Har du læst Mads Bos bog Super Grønne Juicer og Smoothies? I denne bog indeholder opskrifterne udelukkende af grøntsager krydret med citrusfrugter til at give det søde og det sure. 

Gode grøntsager til vægttabsjuice

Bladgrønt og kål
Citrusfrugter
Agurk, squash og bladselleri
Rodfrugter
Ingefær og gurkemeje
Krydderurter som persille, mynte, salvie mv.

Hvad skal man spise på en kur?

Din vigtigste prioritet mod et vedvarende vægttab er at spise ægte mad. Med det mener vi mad uden etiketter og labels. For mad lavet fra bunden tilfredsstiller og nærer dine sanser og din hjerne på en måde, der stabiliserer din appetit. Der er jo sjældent set, at man tager banan nummer seks. Mange overvægtigt er i virkeligheden underernæret. Mads Bo kalder det også ’Overfodret og underernæret’. De har altså fået rigelig med mad, men alt det forkerte – derfor er man konstant sulten. I det øjeblik man begynder at spise nærende mad, så falder kiloene af helt automatisk.
Vi anbefaler, at du spiser 3 komplette hovedmåltider, hvor du bliver ordentligt mæt. Har du brug for inspiration til en grønnere kost – så se alle vores nærende opskrifter her. Eller hop med på Green Boost forløbet, hvor du får det store kørekort i sund kost.

Detox med juicekur

Friskpresset juice er et fantastisk redskab til at støtte kroppens naturlige udrensning. Men inden du begynder at lægge et 14 dages juice-drop, så læs lige videre. Faktisk kan du ødelægge din forbrænding med en ekstrem juice (sultekur), fordi det sætter det hormonelle respons, der regulerer din vægt, ud af balance. Det er netop derfor, at vi fraråder juicefaste, hvor man i en periode kun drikker juice. I stedet hylder vi en afgiftende livsstil. Er du nysgerrig på udrensning og detox, så læs denne artikel: "Drop juicekure og sæt pengene på en afgiftende livsstil".

Stabilt blodsukker

Noget af det vigtigste, hvis du ønsker at tabe dig, er et stabilt blodsukker. Grøntsagsjuice hjælper dig godt på vej. Men vi anbefaler også altid at drikke din juice sammen med dine hovedmåltider. De skal i øvrigt gerne indeholde grønt, protein og fedt. Tilsæt også gerne en smule olie i juicen. Du kan også vælge at spise 8-10 mandler sammen med juicen, de indeholder tilmed fibre, som juicen jo er fattig på. Vælger du at drikke smoothies, er sagen en ganske anden. Her får du ’det hele' med – inkl. fibrene, som er med til at stabilisere blodsukkeret. Husk blot at komme masser af grøntsager i blenderen, så der ikke går total ’jordbær/banan-smoothie’ i den. Du kan med fordel – og lethed – bruge frosne spinatkugler, frosset broccoli, bønner, mv. Laver du smoothies, giver det også god mening at tilføje proteinpulver.

Rens ud i kroppen

Vi bliver ikke sundere end vores celler og det miljø, de ”svømmer” rundt i. Hold dit indre miljø rent på samme måde, som vi gør for vores guldfisk, når vi skifter vandet i akvariet. Det som gør os syge, trætte, deprimerede og ikke mindst overvægtige, er efter vores bedste overbevisning ophobning af affaldsstoffer. Det gælder derfor om at skille sig af med affaldsstofferne – i stedet for at slæbe rundt på dem. Men allerbedst - undgå at samle dem til dig i første omgang. Det er derfor sund livsstil handler om hverdagen. Her kan du se, hvad du selv kan gøre for at støtte dine celler og deres afgiftning?

  • Bevægelse, motion, åndedrætsøvelser og yoga er alt sammen kanoneffektivt – især hvis vi gør det om morgenen.
  • Drik en halv liter vand som det første, når du vågner. Drik f.eks. vand med citron, som hjælper med at transportere affaldsstoffer ud af kroppen.
  • Drik minimum to liter vand om dagen. Vi er alle forskellige, men en tommelfingerregel hedder 1/3 kropsvægt i deciliter.
  • Drik dagligt friskpressede juicer eller smoothies. Rødbeder er super udrensende, men drik også meget gerne andre forskellige grøntsager hver dag. F.eks. broccoli, kål og blegselleri. Variation er guld, så undgå at drikke den samme juice dag ud og dag ind.
  • Sauna og det at svede generelt. Jeg elsker vores infrarøde sauna. 
  • Undgå at overspise. Hvis 10 betyder total mæt, så stop med at spise, når du kommer op på en 7’er. Spis igen, når du føler dig sulten på en 3’er.
  • Undgå alkohol, røg, kaffe, sukker, hvidt brød og kød i store mængder.

Pointen er at man kan booste sin sundhed ved at skille sig af med noget. Det handler ikke kun om at tilføre kroppen dyre kosttilskud og købe magiske ’hold-mig-ung-for-evigt’-cremer. Det er ikke os mennesker, der bliver gamle, det er vores celler. Så sørg for at forkæle dine celler ved at give dem de bedste betingelser, f.eks. ved at holde dit indre miljø rent. Du kan læse mere her om "Den nemmeste vej til sundhed" her.
Og husk: Mere er ikke nødvendigvis bedre. Nogen kalder det detox, andre kalder det udrensning, og der findes et hav af forskellige kure, men man behøver ikke nødvendigvis gå voldsomt til værks. Lidt har nemlig også ret, især hvis det sker over tid.

Har du brug for hjælp til dit vægttab?

På Green Boost forløbet lærer du at spise nærende mad - og en af de gennemgående 'bivirkninger' for deltagerne er vægttab. Læs om forløbet her.

På vores Online Juicekursus får du 11 videoer, hvor Mads Bo gennemgår Juice disciplinen fra A-Z. Super Simpel og lige til at se, når det passer dig. Læs om kurset her.

Relaterede produkter