Kanon kundeservice - 120 dages returret - fri fragt over 500 kr. til GLS Pakkeshop eller Erhverv

Stabilt blodsukker

Stabilt blodsukker

Stabilt blodsukker

Hele meningen med livet er – efter min bedste overbevisning – vores livsoplevelse. Og er der noget, som kan påvirke den oplevelse, vi har, det være sig oplevelsen af vores relationer, evnen til at føle sig glad, tilfreds og tilpas, ja, så er det i den grad vores blodsukkerniveau. Det er nemlig langt fra lige meget, om dit blodsukker er stabilt eller ej. Faktisk vil jeg gå så langt som til at sige, at det kan være det, der gør forskellen på, om din dag har været god eller dårlig. 

Af samme grund ser jeg stor værdi i at værne om vores blodsukker. F.eks. ved at undgå ’hurtige’ kulhydrater og sukker. Og det er i den forbindelse vigtigt for mig at pointere, at en frugtjuice har nogenlunde samme effekt på vores blodsukker, som hvis vi spiste direkte af sukkerskålen. Pga. det lave fiberindhold, får det vores blodsukker til at stige gevaldigt, for derefter at hamre direkte i kælderen efterfølgende. Af samme grund anbefaler jeg ikke ren frugtjuice. Jeg har siden 2003 anbefalet 80% grøntsager og 20% frugt - og med denne bog går jeg nu hele vejen: 100% grøntsager.

Gå efter grøntsagerne
En af de væsentligste grunde til at vælge grøntsager frem for frugt, når vi juicer og blender, er, at grøntsager indeholder flere næringsstoffer og en meget mindre mængde sukkerstoffer. Vær dog opmærksom på, at underjordiske grøntsager som f.eks. rødbede og gulerod indeholder væsentligt flere sukkerstoffer end overjordiske grøntsager som f.eks. agurk, broccoli, spinat og squash. Så er din blodsukkerregulering hypersensitiv, bør du ligeledes undlade rodfrugter i din juice.

Fine fedtstoffer
Tilsæt meget gerne en lækker kvalitetsolie i din juice eller smoothie. Det er ikke kun utroligt velsmagende, det sikrer dig også en langt bedre optagelse af de fedtopløselige vitaminer. Derudover stabiliserer olie dit blodsukker, hæver forbrændingen og holder dig ”kørende” i længere tid. At det mindsker trangen til sukker og andre søde sager, er kun en af mange andre ”bivirkninger”. Personligt bruger jeg "Olie by High on Life", som er lavet i samarbejde med et topprofessionelt team af biomedicinere og ernæringseksperter og en producent hvis kæphest er pressetemperaturer. Den er sammensat som et kosttilskud og altså specifikt designet til alle der mangler essentielle fedtsyrer. Olien er desuden totalt genialt til dig der har udfordringer med bevægeapparatet, immunforsvaret og fordøjelsen.

Flippede fibre 
Udover at forbedre afføringen hjælper fibre med at binde tungmetaller og det dårlige kolesterol, så det kommer ud med afføringen, og samtidig har det en god effekt mod forskellige kræftformer. Derudover er fibre fantastiske til at stabilisere vores blodsukker. Så er du særligt sensitiv over for blodsukkerudsving, så overvej at spise en lille håndfuld mandler sammen med din juice. De er proppede med fibre og indeholder ligeledes gavnlige fedtsyrer, som bidrager til et stabilt blodsukker. Ingen mand eller kvinde bør leve af friskpresset juice alene. Der er en grund til, at vi har fået tænder.

Når alt dette er sagt, er fibre ikke bare fibre. Der findes nemlig både opløselige og uopløselige fibre. Når du drikker dine grøntsager i form af juice, mister du mange af de uopløselige fibre, men du får til gengæld rigtig mange af de opløselige fibre, som har en ganske gavnlig effekt på kroppen. Opløselige fibre hjælper bl.a. med at hæmme bakterielle vækster i tarmen og støtter derfor hele mikrofloraen. Som altid er intet sort/hvidt. Min påstand er, at juicer og smoothies er en fremragende måde at tilføre fibre på, men husk at få dine planter på så mange måder som muligt. Udover at spise dine planter i rå form, så varier gerne ved at drikke, dampe, bage og svitse dine planter. Med andre ord, omgiv dig med planter.  

Moderne heksekunst
Tilsæt gerne forskellige sunde tilsætninger, når du både juicer og blender. F.eks. kan du med fordel tilsætte chiafrø i dine juicer og lade dem trække nogle timer. Udover at de indeholder gigantiske mængder fibre og gode fedtstoffer, kan de bidrage til, at juicen bliver mere geleagtig og spændende. Men det er selvfølgelig en smagssag. Personligt elsker jeg det! 

Du kan også overveje at tilsætte nedenstående ingredienser, når du blender, da de alle har en blodsukkerstabiliserende effekt og øger mætheden gevaldigt:

  • Tahin og mandelsmør
  • Iblødlagte mandler, frø og kerner
  • Proteinpulver og kvalitetsolie
  • Mad fra dagen før som kogte quinoa, ris og kikærter.

Derudover er der en del undersøgelser som konkluderer, at kanel virker blodsukkerregulerende og kan bruges til patienter med insulinresistens og type 2-diabetes. Og ja, kanel smager faktisk helt ok i smoothies!

Forbliv stabil
Hvis du virkelig ønsker at gøre noget godt for dig selv og din livsoplevelse, så begræns indtaget af ’flydende frugter’, hvidt brød, kage, slik og chokolade. Indfør hyppige, mindre og grove måltider. Sæt dine penge på grøntsagerne og hold endelig ikke igen med de gode fedtstoffer. Sørg for at få 10-20% protein i forbindelse med alle måltider og kombinér meget gerne ovenstående med daglig motion, 2-3 liter vand og en god nattesøvn. Beslutter du dig for at gøre ovenstående, vil du med garanti opleve et større mentalt overskud, en bedre hukommelse og mere energi. Og ja, du vil garanteret også føle dig mere glad, tilfreds og tilpas.

 

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud