Kanon kundeservice - 120 dages returret - fri fragt over 500 kr. til GLS Pakkeshop eller Erhverv

Skal jeg juice eller blende?

Skal jeg juice eller blende?

Ovenstående er et spørgsmål, jeg rigtig ofte bliver stillet. Det hurtige svar er ligetil; gør begge dele!

En juicemaskine og en blender skal i min verden være standardudstyr i ethvert køkken. Primært fordi vi på begge maskiner producerer flydende livskraft, som medicinalindustrien kun kan drømme om. Flydende livskraft som ikke er blevet kogt, stegt og forarbejdet. Det er levende mad! Og jo flere måder, vi kan få disse livskraftige rå planter på, jo bedre. I min verden har situationen og tid på dagen rigtig meget at sige. Nogle gange har jeg lyst til en smoothie, som er tyk og bastant, andre gange en juice, som er mere frisk og let. Det er helt klart en smagssag. Nogle mennesker bryder sig ikke om den tykke konsistens, som en smoothie byder ind med, modsat elsker andre den cremede tekstur og den behagelige mæthed, for slet ikke at tale om den lynhurtige rengøring af blenderkanden.

Sundhedsmæssige fordele og ulemper
Om du bruger en blender eller blot forsøger at æde dig igennem dem, kan du aldrig indtage den samme mængde grøntsager, som du kan med en juicemaskine. F.eks. er det nemt at drikke et halvt kilo rødbeder og et bundt bladselleri i en juice, men knap så overskueligt på en blender. Og selvom smoothies er geniale, fordi vi får alle fibrene med, skal kroppen stadig bruge flere ressourcer på at nedbryde, fordøje og optage næringsstofferne, i forhold til hvis vi havde kørt dem gennem en juicemaskine. Friskpresset juice er uden tvivl den mest direkte og lettest optagelige måde at tilføre kroppen store mængder vitaminer og mineraler på. Det er et slags koncentrat, og mange af næringsstofferne optages allerede, når de rammer slimhinden inde i munden. Af ovenstående årsag, er friskpresset juice særlig godt til syge og svækkede mennesker.

Når alt dette er sagt, giver smoothies en større og længerevarende mæthed, og kan på den måde fungere som måltidserstatning, da smoothies er et fuldnærende måltid. De indeholder alt fra planten, inkl. fibrene. En anden fordel ved smoothies er, at det hurtigt bliver en slags moderne heksekunst, hvor vi får muligheden for at tilføje alt fra kosttilskud til madrester fra dagen før. F.eks. kogte kikærter og quinoa. Og lige netop der, synes jeg, at vi finder den største forskel. Juice er noget, vi drikker, smoothies er noget, vi spiser. Så for at besvare spørgsmålet, om du skal blende eller presse, vil jeg lade det være helt op til dig. Mærk efter, eksperimentér og gør det, der føles bedst for dig.

Læs temaet "Smoothies der mætter" her.

 

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud