Fri fragt fra 500 kr. til GLS Pakkeshop & Erhverv

Sådan taber du dig med juicer og smoothies

Sådan taber du dig med juicer og smoothies

Sådan taber du dig med juicer og smoothies 

Jeg bliver rigtig ofte spurgt, hvilke juicer og smoothies jeg anbefaler, hvis man ønsker at tabe sig. Og lige præcis det spørgsmål vil jeg give mit bud på i denne artikel. Jeg vil starte med at nævne, at der selvfølgelig er rigtig mange forskellige kombinationsmuligheder til netop dette formål. Og jeg vil også skynde mig at nævne, at overvægt jo kan skyldes rigtig mange ting. Også ting man ikke finder i eller kan kurere med et glas juice eller smoothie. F.eks. følelsesmæssige ubalancer som stress og traumer.  

Men jeg har set lidt af hvert gennem de sidste 16-17 år. Selvfølgelig folk der taber sig de berømte 2-3 kilo, men faktisk også ’venner af huset’ som taber sig helt op til 30-40 kilo på forbavsende kort tid. Vel at mærke uden at begynde at løbe maraton og ændre drastisk på deres spisevaner. Og ja, jeg har selvfølgelig også oplevet mange, som ikke taber sig. Og næsten hver gang, jeg spørger ind til, hvad de kommer i blenderen eller juicemaskinen, viser det sig, at de har en tendens til at komme alt for meget frugt i. I den forbindelse vil jeg gerne slå fast, at det altså ikke er appelsin-, æble- og ananasjuice, der redder vores røv. Det er grøntsagerne, vi skal sætte vores penge på. 

Læs mere om bogen "Verdens Grønneste Juicer & Smoothies" her.

Go green baby
Grøntsager har det hele! Alle de vitalstoffer, vi mennesker har brug for, findes i planter.
Byggesten til vores celler, enzymer, antioxidanter, plantehormoner og et hav af aktive stoffer, der effektivt påvirker samtlige af vores indre systemer. 
To af de helt store fordele ved at vælge grøntsager frem for frugt, er en højere koncentration af nærringsstoffer og væsentligt mindre sukker, hvilket bidrager til et mere stabilt blodsukker og langt større mæthed. Optimalt rammer vi et forhold, der hedder 80% grøntsager og 20% frugt, når vi laver juice. De 20% frugt kan være lige præcis det, der får vores juice til at smage godt og faktisk også være noget, vi ser frem til og nyder, således at vi rent faktisk får den drukket. Når det gælder smoothies, hvor vi jo får fibrene med, anbefaler jeg et forhold der hedder 50% grøntsager og 50% bær og frugt. Og hvad angår grøntsager, så gå endelig efter en bred vifte. Variation er guld. Brug meget gerne alle former for kål, selleri, broccoli, agurk og squash, krydderurter og rodfrugter i alle farver.  

Forbliv stabil
Det, som kan ske, hvis vi drikker en meget sød juice eller smoothie er, at vores blodsukker stiger ret kraftigt, og når vores blodsukker kommer over et vist niveau, ’ringer’ kroppen efter et fedtparkeringshormon, der hedder insulin. Kroppen tænker YES! Sikke en masse skøn energi, vi har i blodbanen - og måske får vi ikke noget i morgen. Så den skynder sig at køre det på lager. Og det er vi vist mange, inklusive mig selv, der ikke er interesserede i. Derfor: undgå rene frugtjuicer og smoothies. Mærker du alligevel, at dit blodsukker bliver slået ud af kurs, vil jeg klart anbefale at spise en håndfuld mandler med din juice. En anden god ide er at tilføje kvalitetsolie, et æg eller proteinpulver, når du blender smoothies. Det hjælper alt sammen med til at stabilisere blodsukkeret og give en længerevarende mæthedsfølelse. 

Læs temaet "Smoothies der mætter" her.

Fedt for Life
Som du måske kan fornemme, er jeg ikke fedtforskrækket. Vi har brug for fedt. Vel at mærke det rigtige, sunde fedt. Fedtsyrer stabiliserer vores blodsukker, øger forbrændingen og holder os ’kørende’ i længere tid. Det er med andre ord ikke fedt, vi bliver fede af, det er de ’hurtige kulhydrater’, som får vores blodsukker til at fare op og ned, der gør os tykke. 

Fedtstoffer er vigtige for utallige processer i kroppen: hormonbalance, optagelse af fedtopløselige vitaminer, aktivitet i cellerne (heriblandt stofskiftet), hjernefunktion, dit humør og meget andet. Faktisk består en stor del af hjernens vægt af fedtsyrer. Husk det, næste gang du vælger olie, for kvaliteten af de olier, du vælger, er altafgørende! Vælg derfor altid koldpressede, uraffinerede og uforarbejdede olier. 

Læs om bogen "Fedt for Life" her.

Fast Food, når det er hurtigst
Juicer og smoothies kommer i letoptagelig form og er intet mindre end geniale til folk, som har et tilstoppet eller overbelastet mave-tarmsystem. Det minder mest af alt om livskraft, der pumpes direkte ind i årene. Hvis vi ser bort fra den mentale og følelsesmæssige del, er jeg helt grundlæggende overbevist om, at der er to grunde til, at vi bliver syge og overvægtige. Et: ophobning af affaldsstoffer. 2: mangel på næringsstoffer. Og når vi drikker friskpresset grøntsagsjuice eller -smoothies, trykker vi på begge knapper… BIG TIME!

En anden god effekt er, at grøntsager så godt som altid er super basiske og derfor er med til at neutralisere et evt. syreoverskud i kroppen og dens bindevæv. Jo mere syre du indtager, jo større behov har kroppen for at have fedtceller, hvor syren kan deponeres. Kroppen øger simpelthen sin volumen, væskemæssigt og fedtmæssigt. Min klare erfaring er, at flere basiske fødevarer vil støtte et vægttab. Uanset om du spiser eller drikker dem. 

Så ja, det er muligt at komme rigtig langt med juicer og smoothies, men vil du hele vejen, kommer du selvfølgelig ikke udenom at få sved på panden i form af bevægelse, 2-3 liter vand og en sund og varieret kost, som også inkluderer ’fast føde’. 

Så ønsker du at tabe dig, er det særlig vigtigt, at det er grøntsagerne, der kommer ned i juicemaskinen og blenderen. Og gør du det, ja, så kan du godt tillade dig at lave en stor portion.  

Se udvalget af mine opskriftbøger her.

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud