Kanon kundeservice - 120 dages returret - fri fragt over 500 kr. til GLS Pakkeshop eller Erhverv

Sådan får du en sund sommer

Sådan får du en sund sommer

Før sommerferien er det vigtigt at få hele familiens sundhedstilstand toptunet.

Et godt fysisk helbred vil sige at have et stærkt immunforsvar, der har nok mikronæringsstoffer til at danne antistoffer med, så kroppen kan forsvare sig selv på celleplan. Det gælder med andre ord om at få 'sat penge ind på sundhedskontoen', så vi har lidt at trække på.

Mit bedste råd er at holde sig til de naturlige fødevarer, som grøntsager, frugter, bær, frø og nødder. Gulerødder og fuldkornsprodukter, som rugbrød, brune ris og havregryn, indeholder mange B-vitaminer, der er vigtige for nervesystemet, huden og fordøjelsen.

Men der findes mange måder at 'sætte penge ind på kontoen'. Her kommer lidt inspiration:

Undgå at overspise

Det værste, vi kan byde vores krop, er at spise det forkerte - og overspise. Den største grund til, at vi overspiser, er, at hjernen bliver ved med at spørge efter mere. Den siger: "Hey kammerat, vi mangler stadigvæk næringsstof dit og dat" i håb om at finde de efterspurgte næringsstoffer i næste mundfuld. Dette er selvfølgelig sjældent tilfældet. Gør dig derfor umage og tyg maden grundigt (ca. 30 gange). Et godt trick er at lægge bestikket fra dig, hver gang du har taget en bid, da der så vil være større sandsynlighed for, at du mærker, når du bliver mæt. En anden god øvelse er at levne lidt mad, hver gang du spiser, som en reminder om, at du ikke absolut skal spise op, som de fleste af os er blevet lært op med.

Spis 'levende mad' til alle dine måltider

Frisk salat og frugter som for eksempel ananas og kiwi styrker fordøjelsen og indeholder ud over vitaminer og mineraler også enzymer, som hjælper med til at fordøje den nyindkomne mad. Sidder du i Italien, og forståeligt nok med pizzamenukortet i hånden, ja så bestil meget gerne en salat sammen med din pizza. Og meget gerne en bitter rucula salat, da den stimulerer fordøjelsessafterne. 

Dyrk motion hver dag

Kroppen er super intelligent og vil altid forsøge at brænde de mest skadelige affaldsstoffer af først, så giv kroppen chancen og lad den brænde affaldet af i 'den store brændeovn'.

Drik masser af vand

En generel anbefaling lyder på 1/3 kropsvægt i deciliter. Dvs. 60 kg / 2 liter, 90 kg / 3 liter. Er der fuld smæk på solen, og sveder du meget, vil det være en god idé at drikke endnu mere. Kroppen udskiller mange affaldsstoffer, når vandet bliver 'hældt fra kartoflerne'.

Find en juice- eller smoothiebar

Som trofast juicemand kan jeg kun anbefale at bruge de første par feriedage på at lokalisere den nærmeste juicebar. Friskpresset juice og smoothies er en genial måde at tilføre kroppen et boost af levende næringsstoffer på. Alternativt ville jeg købe en stor mængde frugt og grønt på det lokale marked, da chancen for at disse små sundhedsbomber bliver spist, er meget større, når vi har dem omkring os.

Den bedste solbeskyttelse

Der har sjældent været større grund til at drikke gulerodsjuice end nu. Solen skinner og amerikanske forskningsresultater peger på, at et dagligt glas gulerodsjuice tredobler hudens egen lysbeskyttelsesfaktor. Betacaroten, som især findes i gulerødder, beskytter således mod solskoldning, soleksem og for tidlig aldring af huden. Derudover bevares den gyldenbrune farve længere. Ønsker du at bruge solcreme, kan det anbefales at vælge din solcreme med omhu, da der ofte findes masser af 'skrammel' i den slags.

Du ønskes en helt fantastisk sommer :-)

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud