Kanon kundeservice - 120 dages returret - fri fragt over 500 kr. til GLS Pakkeshop eller Erhverv

Rigtig fedt for kroppen

Rigtig fedt for kroppen

Vi har brug for fedt. Vel at mærke det rigtige, sunde fedt. Fedtsyrer stabiliserer dit blodsukker, øger forbrændingen og holder dig ’kørende’ i længere tid.

Lad mig slå det fast med det samme. Et af de farligste budskaber inden for ernæring er, at vi skal spise fedtfattigt. Budskabet bør derimod være, at vi skal huske at spise nok af det gode fedt. Vores cellemembran, som er så uhyre central og vigtig, er dannet af fedt.

Vi har brug for fedt. Vel at mærke det rigtige, sunde fedt. Fedtsyrerne stabiliserer dit blodsukker, øger forbrændingen og holder dig ’kørende’ i længere tid. At det mindsker trangen til sukker og andre søde sager, er kun en af mange andre ’bivirkninger’. Fedtstoffer er vigtige for utallige processer i kroppen: hormonbalance, optagelse af fedtopløselige vitaminer, aktivitet i cellerne (heriblandt stofskiftet), hjernefunktion, dit humør og meget andet. Faktisk består en stor del af hjernens vægt af fedtsyrer. Husk det, næste gang du vælger olie, for kvaliteten af de olier, du vælger, er altafgørende! Vælg derfor altid koldpressede, uraffinerede og uforarbejdede olier.

Hvad angår den naturlige skønhed, så spiller essentielle fedtsyrer også en vigtig rolle. Essentielle fedtsyrer gør huden blød, glat og fløjlsagtig. Sandsynligheden for at du bliver smukt solbrændt i stedet for solskoldet er stor, og så hjælper de essentielle fedtsyrer ofte mod eksem, akne, psoriasis og andre hudproblemer. 

De essentielle fedtsyrer hedder henholdsvis omega 3 alfalinolensyre og omega 6 linolsyre. Grunden til at de er essentielle, altså livsvigtige, er, at vi ikke selv kan danne dem. Vi skal have dem tilført udefra – hver dag. Disse fedtsyrer finder vi blandt andet i hørfrø, hørfrøolie, græskarkerner, ubehandlet rapsolie, mandler, valnødder, fisk og grønne grøntsager.

Biologisk set kan vi leve med tør hud, men vi kan ikke leve med en tør lever eller hjerne. Så når det gælder optagelse af de essentielle fedtsyrer, prioriteres hjernen og de andre indre organer først. Når de indre organer har fået, hvad de behøver, kommer olien til huden.

Når sportsfolk indtager essentielle fedtsyrer i afbalancerede og rigtige mængder, forøges deres præstationsevne i både styrke og udholdenhed. De kommer sig hurtigere efter udmattelse, fordi bedring kræver ilt, og de essentielle fedtsyrer forbedrer kroppens evne til at omsætte ilt.

Ældre mennesker, som begynder at indtage essentielle fedtsyrerige olier, lægger typisk mærke til:

  • deres energiniveau stiger markant, og de har igen lyst til at være aktive
  • de er i stand til at forøge deres fysiske aktivitet
  • de holder sig længere friske om aftenen og bliver generelt ikke så hurtigt trætte

Personligt indtager jeg 6-8 spsk. olie om dagen i alt. Jeg bruger altid naturligvis min egen olie "Olie by High on Life" i mine juicer og smoothies, ca. 2 spsk, men der findes andre på markedet der er gode dog under lidt højere pressetemperaturer. Derudover bruger jeg 2-3 spsk. olivenolie til mine salater, og skal jeg stege eller bage noget, er det altid i kokosolie eller god gammeldags kærnet smør, som ikke danner sundhedsskadelige stoffer under opvarmningen. Dertil tager jeg et tilskud af en kvalitetsfiskeolie i flydende form eller pilleform. Vær opmærksom på, at der findes rigtig mange dårlige fiskeolier, som er en bombe under folkesundheden. 

Jeg kan på det varmeste anbefale bogen, 'Fedt for Life', som netop belyser dette emne på en let og forståelig måde. Bogen er skrevet af Anette Harbech Olesen og kan købes i vores webshop.

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud