Kanon kundeservice - 120 dages returret - fri fragt over 500 kr. til GLS Pakkeshop eller Erhverv

Pimp dine juicer og smoothies

Pimp dine juicer og smoothies

Som et ekstra krydderi, kan du med fordel pimpe dine juicer og smoothies. Ikke kun sundhedsmæssigt, men også i forhold til smag og konsistens. 

Jeg har lavet lidt inspiration til, hvordan du kan booste dine juicer og smoothies yderligere.

Greens by High on Life
Greens by High on Life er et godkendt og økologisk certificeret kosttilskud, der giver dine juicer, smoothies og dit drikkevand ekstra næring. Pulveret er fremstillet af nænsomt frysetørrede økologiske græssorter og planter, som f.eks. hvedegræs, byggræs, lucernespirer, chlorella og spirulina. Med andre ord, ingredienser man normalt ikke blender eller presser i frisk form. Alle råvarerne er nøje udvalgt for at give den størst mulige mængde antioxidanter, enzymer, coenzymer, klorofyl, aminosyrer, vitaminer, mineraler, sporstoffer og en lang række andre livsvigtige næringsstoffer.

Lecithin granulat
Lecithin er godt for vores nervesystem, indlæring og hukommelse. Der er også flere studier, som peger på en gavnlig indflydelse på blodets kolesterolbalance og positiv indvirkning på leverens sundhedstilstand. De største lecithin-røvere er stress, for store krav og et hektisk liv. Specielt hukommelsen og koncentrationsevnen kan lide under lecithin-mangel. Så kan du nikke genkendende til nogle af disse røvere, ja, så overvej at tilsætte en smule i dine smoothies.

Udover de sundhedsmæssige fordele, kan lecithin pga. sin emulgerende evne til at blande fedt og vand, bidrage til at gøre din smoothie mere fyldig og cremet. Personligt bruger jeg det flere gange om ugen. Brug det med måde og gå altid efter en lækker kvalitet, som ikke er gensplejset.

Nødder og frø
Nødder og frø er kilden til liv. De indeholder et væld af gode sager, herunder sunde fedtsyre, vitaminer som bl.a. E-vitamin, der styrker immunforsvaret. Vi finder ligeledes kalium og magnesium, der både gavner hjerte og blodtryk. De er rige på fibre og proteiner og mætter derfor rigtig godt. Brug f.eks. solsikkekerner, græskarkerner, mandler, hassel- og paranødder, chiafrø eller hørfrø. Hørfrø og lignende kan være svære at ”smadre” 100 % på en normal blender, og da dette er vigtigt for optagelsen af næringsstofferne og de gode fedtsyrer, kan det anbefales at blende disse i en kaffekværn, inden du tilsætter dem. Bruger du en Vitamix blender er dette ikke nødvendigt, da den med lethed blender nærmest alt.

Proteinpulver
Der findes et hav af forskellige mærker og smagsvarianter. Alt fra valleprotein til ris, hamp, soja og ærteprotein. Jeg anbefaler altid at gå efter en sublim og meget gerne økologisk kvalitet. Personligt bruger jeg et proteinpulver af mærket Plantforce. En af de helt store fordele ved at tilsætte en smule proteinpulver i din smoothie er, at det hæver forbrændingen, giver en enorm mæthed og holder dig derfor kørende i rigtig, rigtig lang tid.  

Bipollen
En anden måde at booste sin smoothie på er ved at tilsætte bipollen. Der findes flere tusinde bioaktive ingredienser i bipollen, bl.a. aminosyrer, enzymer, essentielle fedtsyrer, mineraler, naturlige sukkerstoffer, hormoner, mineraler, vitaminer - og flere andre elementer, som endnu ikke er fuldt belyst. Jeg putter ofte en teskefuld i min smoothies. Prøv dig frem og gør dig dine egne erfaringer med naturens skattekammer.

Aroniasaft
Aroniabær er smækfyldt med antioxidanter og anses for at være en af verdens kraftigste. Udover antioxidanterne anthocyaniner, bioflavonoider og polyfenoler indeholder aronia også betakaroten, vitamin A, B1, B2, B3, B6, B9 (folinsyre), B12, C, D, E, mineralerne magnesium, Zink, fosfor, kalium samt en række sporstoffer, som er vigtige for vort biologiske system. Jeg bruger den ofte til at erstatte noget af plantemælken i mine smoothies. Det er livskraft blendet med endnu mere livskraft!


Hybenpulver
Jeg putter ofte hybenpulver i mine smoothies, eller tilføjer det som ’drys’. Hyben indeholder gigantiske mængder C-vitamin, samt en lang række mineraler og sporstoffer. En af forklaringerne på, hvorfor de er så sunde er, at rodnettet på hybenplanterne når ned under pløjelaget og derfor opsamler en lang række næringsstoffer, vi ellers ikke kan få i vor almindelige kost. Hybenpulver bruges traditionelt i behandlingen af inflammationer, specielt slidgigt. Det har vist sig at føre til færre smerter og bedre bevægelighed, uden nogen form for bivirkninger.


Tahin
Du kan med stor fordel tilsætte tahin i dine smoothies, det giver en lækker og nøddeagtig smag. Det er lavet af knuste sesamfrø, som er rige på de sunde umættede fedtstoffer, proteiner og fibre. Derudover indeholder tahin en række gode B-vitaminer og er ligeledes en genial kilde til kalk og magnesium. Tahin indeholder ca. ti gange så meget kalk som mælk og kan være med til at forbedre fordøjelsen, blodcirkulationen og understøtte vores nervesystem.


Hørfrøolie
Bland meget gerne en lækker kvalitetsolie, som for eksempel koldpresset økologisk hørfrøolie i din juice eller smoothie. Olien er ikke kun utroligt smagsneutral, den sikrer dig også en langt bedre optagelse af de fedtopløselige vitaminer. Derudover stabiliserer olie dit blodsukker, hæver forbrændingen og holder dig ”kørende” i længere tid. At det mindsker trangen til sukker og andre søde sager, er kun en af mange andre ”bivirkninger”.  Essentielle fedtsyrer gør ligeledes huden blød, glat og fløjlsagtig. Du bliver smukt solbrændt i stedet for solskoldet, og så hjælper de essentielle fedtsyrer ofte mod eksem, akne, psoriasis og andre hudproblemer. Biologisk set kan vi leve med tør hud, men vi kan ikke leve med en tør lever eller hjerne. Personligt bruger jeg altid Livets Olie i mine juicer og 

Kakao nips
Skal der være fest i gaden, eller ønsker du blot at være super sund, så overvej at tilføje en skefuld kakaonibs på toppen af din grønne smoothie og spis den med ske. Kakaonibs er små knasende, rå, let bitre chokoladestykker som stammer fra selve kakaobønnen. Dvs. at der hverken er tilsat sukker eller andre tilsætninger af nogen art. Denne lidt bitre fødekilde er pakket med antioxidanter, kalcium, magnesium og jern. Derudover er indholdet af E- og B-vitamin, protein, fibre og monoumættet fedt faktisk så højt i rå kakao, at det regnes for at være en af de mest potente superfoods, der findes.

 

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud