Fri fragt fra 500 kr. til GLS Pakkeshop & Erhverv

Kom godt i gang igen...

Kom godt i gang igen...

Kom godt i gang igen. . . 

Er du faldet af juice- og smoothiehesten? Har du brug for hjælp til at komme op igen? Så læs med her, hvor jeg vil give mine bedste tips til, hvordan du finder, eller genfinder, motivationen. Allerførst, velkommen i klubben. Det sker for os alle. To skridt frem og ét tilbage, som man siger. Sådan er det bare. Og det er helt okay. Der kan være mange grunde til, at vi falder af hesten. Det vigtigste er bare, at vi hurtigst muligt kommer op på hesten igen. På den ene eller anden måde.

Flydende solskin
Lad os slå det fast med det samme. Friskpresset grøntsagsjuice og smoothies er formentlig en af de mest helsebringende drikke, vi mennesker kan indtage. Frisklavede juicer og smoothies leverer næringsstofferne direkte til alle kroppens celler på kun få minutter og de skal ikke nedbrydes og fordøjes på samme måde som almindelig mad. Der er direkte udbringning af vitaminer, mineraler, enzymer, kulhydrater, klorofyl og talrige andre fytonæringsstoffer. Alle disse naturlige næringsstoffer arbejder sammen om at styrke dit immunforsvar og toptune din krop på celleplan. Det vil sige, at de ikke alene beskytter mod hoste og forkølelse, men også mod en lang række andre, mere alvorlige, sygdomme. Juice og smoothies er en særdeles god kilde til antioxidanter og næringsstoffer, som A-, C- og E-vitamin.

Se udvalget af mine opskriftsbøger her.

Hvad motiverer dig?
Man kan blive motiveret på mange måder. Nogle mennesker er ’væk fra-motiveret’, andre er ’hen mod-motiveret. Det er meget individuelt, men sandheden er nok, at de fleste er en god blanding. F.eks. var mine bumser og eksem en af de største kilder til min ’væk fra-motivation’, da jeg startede min sundhedsrejse i 2003. Samtidig var mit ønske dengang - og er det stadigt - at skabe en sund, stærk og energidrevet krop. En krop, som kan hjælpe mig med at gøre en forskel i Verden og give den gave, jeg er ment til. Også når jeg bliver 70, 80 og 90 år. Det er med andre ord min ’hen mod-motivation’.

Personligt er jeg mest ’væk fra-motiveret’. Det oplever jeg bl.a., hvis jeg har rygsmerter eller møder mennesker, der lever virkelig usundt. Så nej, det er ikke kun sunde og vitale forbilleder, der motiverre mig til at leve sundt. Det er i den grad også folk, der er i fuld gang med at slå sig selv ihjel med en usund livsstil.  Hvad motiverer dig til at leve sundt? Er du mest ’væk fra’ eller ’hen mod-motiveret? 

Hvad er dit hvorfor?
Siger du ofte noget og gør noget andet? Så mind dig selv om 'dit hvorfor' – og gerne dagligt.

Hvad’ og ’vordan’ er vigtigt, men der findes ikke noget vigtigere spørgsmål end 'Hvorfor' - det giver dig krudt i røven til at opnå det, du sætter dig for!

Så når jeg bevæger mig ud i regn og blæst, rengør min juicemaskine eller bruger ti minutter på at blende en grøn smoothie, er det ikke nødvendigvis fordi jeg synes, det er sjovt eller fordi jeg kan lide det, men fordi jeg kender mit 'Hvorfor'. Jeg modstår en umiddelbar tilfredsstillelse for at opnå noget større og mere langtidsholdbart. Brug fem minutter på at skrive ned, hvorfor juice og smoothies er vigtige for dig. Hvorfor ønsker du at integrere dem i dit liv og din hverdag? Det er, når det går op af bakke, at du har allermest brug for 'Dit Hvorfor'. Alt for ofte minder vi os selv om, hvad vi må og ikke må. Mind i stedet dig selv om, hvorfor du gør det, du gør. Hvad og hvordan er sekundært. 

Mere er ikke bedre
En af de helt store grunde til, at vi mennesker mister motivationen er, at vi overgør en specifik handling. Det ved de fleste, der har prøvet at starte lidt for hårdt op med træningen i januar, gået amok med en juicekur eller blot drukket sig stiv i Malibu eller Pisang Ambon. Uanset fokus, så mister vi før eller siden motivation. Det er selvfølgelig også et spørgsmål om temperament, men erfaringen viser, at de, som vælger den mindre, men mere kontinuerlige fremgang frem for store, enkeltstående og dramatiske omlægninger, når længere på sigt. Og ikke nok med, at de når deres mål, de har også en fantastisk tendens til at nyde rejsen.

Klarhed er kraft
Beslut dig for, hvor meget juice og smoothie du ønsker at drikke. Er målet en daglig juice eller smoothie? Hvornår på dagen passer det bedst at drikke/spise dem? Er det noget, du gør i weekenderne? Det at kende målstregen – gør det SÅ meget nemmere at nå i mål. Så vær gerne specifik.

Sundhedsfilosofi
Når jeg coacher folk, hører jeg ofte folk beklage sig: ’Jeg har ikke nok selvdisciplin’. I min verden er selvdisciplin betydeligt overvurderet og jeg har mødt rigtig mange mennesker, der straffer sig selv, når de træder ved siden af. De bliver deres egen slavepisker. Men det er ikke selvdisciplin, der holder dig motiveret, det er den rette filosofi. Hemmeligheden bag en succesfuld livsstilsændring hedder tid og tålmodighed. Vedkender du dig effekten af tid, vil du vide, at hvis du fortsætter med at gøre en specifik ting længe nok, kan du ikke undgå at opnå det resultat, du ønsker. Det er ikke et spørgsmål om disciplin, det er et spørgsmål om viden og tålmodighed.

Jeg ved for eksempel, at en daglig juice eller smoothie med rødbede, broccoli og frisk ingefær gavner og styrker min krop hele vejen rundt. Jeg ved, at en daglig gåtur på 15-20 minutter ilter mine celler og gør dem glade, jeg ved at 2-3 liter vand hver dag er med til at holde mit indre miljø rent og give mig energi. Dette er blot et par eksempler på små daglige handlinger, som er super nemme at gøre, men også super nemme ikke at gøre. Forestil dig effekten af ovenstående handlinger efter 5 år - 1825 glas grøntsagsjuice eller smoothies, 1825 gåture, 5475 liter postevand!

Tænk langsigtet
Personligt har jeg altid været god til at tænke langsigtet. Og det giver virkelig god mening, da alt vigtigt sker over tid. En lille daglig korrektion i ens livsstil, gjort over tid, kan have en dramatisk effekt. Derfor er den største trussel for vores motivation, at vi ønsker at se resultater med det samme. Vi lever i en verden, hvor vi kan lave kaffe på et minut, varme vores mad på to minutter - og vi synes stadig, det går for langsomt! Vi har mistet tidsfornemmelsen gennem tv og film, pulverkaffe, lynlån, breaking news og konstant information. 

I film ser vi aldrig de små skridt, som har gjort helten til det, han er. Det er der simpelthen ikke tid til. I den virkelige verden sker alt vigtigt over tid. Bryder man succes ned i dens allermindste bestanddele, er det nemt at skabe den. Men desværre også nemt ikke at gøre det.

Så måske skulle vi søge råd hos den gamle bondemand. Bondemanden arbejder med fire årstider og har efter min mening godt fat i principperne om vækst og liv. Først planter han sine afgrøder, så vander han dem og efter en rum tid høster han. I vores moderne verden ønsker folk at høste med det samme. Nogle sår ved at gå på en juicekur for så at blive frustreret over, at de ikke kan høste en sundere krop senere på ugen. Vi vil så gerne have et hurtigt fiks. Vi glemmer at vande og dyrke planterne, og modsat det at så og høste, tager denne proces tid. Med andre ord, tænk langsigtet.

Gør det nemt for dig selv
Jeg har altid sagt, at hvis man vil have succes med at integrere en sund livsstil i en travl hverdag, så skal det gøres nemt og simpelt. Så måske er løsningen for dig, at du pakker smoothieposer til fryseren, med frugt, bær og grøntsager, så du blot skal tømme posens indhold i blenderen og f.eks. tilsætte 3 dl plantemælk. Det kan også være, at du er typen, der laver juice til 30 dage på én gang, ved at fryse juicen ned i portionsposer og blot tage en pakke op af fryseren inden sengetid. Personligt laver jeg juice to gange om ugen, og da jeg bruger en slowjuicer, holder den friske juice sig fint i 3-4 dage i køleskab i vakuum-beholdere. Og så er der altid nogle, der spørger ”Jamen Mads Bo, mister vi så ikke nogle af næringsstofferne?”. Og jo, det gør du. Men det er altid bedre at få 90-95% af næringsstofferne hver dag, end 100% en gang om måneden. 

Hvad stopper dig?
Af alle de ting, der forhindrer os i at få indtaget juice og smoothies, er tanken om rengøringsprocessen efter min mening den største udfordring. Og ja, maskinen skal gøres rent. Udover udgiften til grøntsagerne, er det den pris, du må betale for at berige dig selv og dine celler på denne fantastiske måde. Brug gerne fem minutter på at identificere de ting, som forhindrer dig i at få drukket din juice eller smoothie. Er du ikke kommet i gang, så spørg dig selv: Hvad forhindrer mig? Er du faldet af hesten, så spørg: Hvad forhindrer mig i at komme i gang igen? Findes der en reel forhindring eller er det blot en dårlig undskyldning? Hvis der er en forhindring, er det så den, der skal stoppe dig? Kan du gøre noget anderledes? Det at kaste lys på forhindringerne, kan paradoksalt nok være det, der gør, at du i sidste ende får brugt din juicer eller blender. 

Super saftige venner
De fleste af os undervurderer nok, hvor stor en indflydelse de mennesker, vi tilbringer tid sammen med, egentlig har på os. Du bliver ligesom de mennesker, du omgiver dig med, det gælder især deres standarder, vægt, indstilling til livet, økonomi, trænings- og spisevaner. Groft sagt kan man sige, at snupper vennerne en daglig juice eller smoothie, ja, så er der stor sandsynlighed for, at du følger trop. Vi er flokdyr og vi påvirker hinandens vaner, og ikke nok med det, vi påvirker også hinandens opfattelse af, hvad der er normalt.

Af samme grund vil jeg klart anbefale dig at inddrage arbejdskollegaer, venner eller familie i dit juice- eller smoothie-eventyr. Optimalt set gøre det sammen med dem. Det er altid nemmere at gå vejen sammen med andre.

Nyt og friskt
Måske skulle få dig et par nye favoritopskrifter? Alle, der laver den samme juice dag ud og dag ind, vil på et eller andet tidspunkt køre træt og miste motivationen. Sørg for at lave opskrifter i alle regnbuens farver. Søg nye opskrifter på nettet, kig en ekstra gang i de opskriftsbøger, du har liggende, eller køb et par nye. Alle mennesker har brug for inspiration og det gælder selvfølgelig også mig. Prøv at bruge lime i dine opskrifter, hvis du er vant til at bruge citron. Anskaf dig gerne en juicer OG en blender. Jo flere måder, vi kan få disse livskraftige planter på, jo bedre!

Vanens magt
At gøre juice og smoothies til en naturlig sund vane er, som jeg ser det, fuldstændig afgørende. Optimalt når vi dertil, hvor vi ikke tænker over det. Vi gør det bare. Lidt ligesom når vi børster tænder morgen og aften. Allerede for 2.000 år siden indså den græske filosof Aristoteles, at ”Vi er, hvad vi gør igen og igen”. At tage vare på sit indre miljø og kroppens behov for næringsstoffer er mindst lige så vigtigt som tændernes sundhed. Giv aldrig op. Thomas Edison - opfinderen af glødelampen, kastede lys over det, da han sagde: ”Mange af livets fiaskoer er mennesker, der ikke indså, hvor tæt de var på succes, da de gav op”. Du vil med sikkerhed komme ud for op- og nedture på rejsen mod mere sundhed og livskraft. Nyd turen og tillæg dig en filosofi på bare tre ord: Giv aldrig op. Bliv venner med modgang. Fuldstændig som vægtmodstand gør dine muskler stærkere, så vil udfordringer (mentale såvel som fysiske) gøre dig stærkere.

Jeg håber, at jeg med denne artikel har fået dig motiveret til atter at springe op på juice og smoothie-hesten. For af alle de ting, vi kan gøre for at dække kroppens behov for vitaminer og mineraler, er juicer og smoothies nok en af de allermest effektive.

 

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud