Kanon kundeservice - 120 dages returret - fri fragt over 500 kr. til GLS Pakkeshop eller Erhverv

Koffein og unaturlige stimulanser

Koffein og unaturlige stimulanser

Focus på koffein. Verdens mest populære humørforandrende stof, der overgår både nikotin og alkohol.

Selv om det er en almindelig del af de fleste menneskers kost, så er det stadig vigtigt at huske på, at koffein er et rusmiddel, der også skal behandles som et sådant. Det er tankevækkende, at hvis den koffein, vi finder i en enkelt kop kaffe, blev sprøjtet direkte ind i blodårerne, ville vi dø på stedet. Kaffe har en enormt stressende indvirkning på vores krop, og der findes ingen flydende drik, som forårsager aldring hurtigere end kaffe.

Hver gang du indtager koffein, hamrer du på hele centralnervesystemet og dehydrerer din krop. Det er som at være i et konstant stadie af stress. Din lever og dine nyrer kommer på overarbejde, og bliver du ved med at dehydrere din krop på denne måde, vil nyrerne forsøge at holde på kroppens væske ved at producere mindre urin. Det resulterer i, at urinen bliver ekstremt koncentreret, og det får nyrerne til at starte en udskillelse af krystaller. Disse krystaller kan vokse og blive til det, vi i daglig tale kalder for nyresten.

Kaffe er en af de afhængigheder, som folk er overbeviste om, er rigtig svær at slippe af med. Rent fysisk tager det koffeinen 48 timer at forlade kroppen. Dr. David Kerr fra The Royal Hospital i den engelske by Bournemouth siger: "En halv time efter du har drukket 1-2 kopper kaffe, er mængden af blod til din hjerne nedsat med 10-20 % - og det er kun efter 1-2 kopper".

Positive effekter i forklædning

Når man er blevet afhængig af kaffe, opnår man ikke længere det samme energikick. Man drikker det bare for at holde abstinenserne væk. Det kan nemlig umiddelbart se ud, som om kaffen har en positiv effekt på hovedpine, kvalme, træthed, migræne, mangel på energi, irritation, rysten og koncentrationsbesvær. Problemet er altså, at du rent faktisk føler, du får det bedre efter indtagelse af koffein. For eksempel nedsætter koffeinen også blodtilstrømningen til hjernen, som modvirker hovedpine. Vi narrer altså hjernen til at tro, at koffein faktisk hjælper. Indtil du gennemskuer, at det er koffeinen, som i første omgang skaber problemet, vil du lege 'fangeleg' hele livet. Mønstret er præcist det samme som for sukkerafhængighed, og på samme måde er menneskers følsomhed over for koffeinens effekter forskellige.

Når koffein rammer centralnervesystemet, sænker det blodsukkeret, så hjernen kræver mere sukker. Måske der er en grund til, at der altid bliver serveret chokolade, når man går på kaffebar? For hver gang du indtager koffein, bliver insulin frigivet, som så igen hamrer løs på bugspytkirtlen. Må du så aldrig mere drikke kaffe? Jo, i begrænsede mængder, men du skal vide, at kaffen ikke gør det for dig, som du måske tror. Den tilfredsstillelse, du føler, er blot resultatet af at få dækket et unaturligt behov.

Sport og kaffe

Der er gået sport i kaffe og koffein. Ikke nok med at Red Bull er hovedsponsor ved mange store sportsbegivenheder. Det er nu også blevet normalt at drikke kaffe, inden man går i træningscenteret, for at kunne præstere bedre. Superpotente energidrikke fylder landets tankstationer, og derudover er vi gået fra at kunne bestille en ’god kop kaffe’, til nu at kunne bestille cafe latte med tredobbelte shots espresso! Det vi bare skal huske er, at disse megadoser af energi skal 'tilbagebetales', for du bruger i princippet mere energi, end du har. Det skaber ofte en ond og meget nedadgående spiral, hvor du konstant er på vej for at hente endnu et shot.

Sleep like a baby

Or not? Det er spørgsmålet. Et er at have en travl hverdag, noget andet er at stresse kroppen ved at drikke endnu mere stress – undskyld, kaffe. Ikke nok med at kaffe stresser kroppen, det kan også have en meget negativ effekt på din søvn. Koffein er en dræber for din nattesøvn. Den kan gøre det svært at falde i søvn, også selv om du er træt.

De fleste er ikke klar over, hvor lang tid koffein faktisk bliver i blodbanen. Ifølge flere danske sundhedseksperter, kan der gå fra fra 8 til 15 timer, før koffeinen fra en enkelt kop kaffe er ude af kroppen. Hvis du nyder at drikke kaffe, er det derfor en god idé at holde dig til én kop dagligt - og gerne inden kl. 12. Derudover er det en god idé at drikke masser af vand før og efter kaffen. Italienerne, som jo er verdenskendte for deres nærmest religiøse kaffedrikkeri, gør det. Det kunne vi lære meget af herhjemme.

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud