Kanon kundeservice - 120 dages returret - fri fragt over 500 kr. til GLS Pakkeshop eller Erhverv

Hvorfor grønne juicer og smoothies?

Hvorfor grønne juicer og smoothies?

Hvorfor grønne juicer og smoothies?  

Der er rigtig mange pæne ting at sige om grøntsager. Og vores mødre havde helt klart ret, når de fortalte os som barn, at vi skulle spise vores grøntsager. De indeholder en bred vifte af næringsstoffer, men allervigtigst, så er de komprimeret information, som kort fortalt får vores krop til at opføre sig ordenligt. Mad er kommunikation.

Min nyeste bog Verdens Grønneste Juicer og Smoothies er alle opskrifter kun lavet på grøntsager, med kun citrusfrugter til at give det søde og det sure. 

Som allerede nævnt, er noget af det, alle eksperter er enige om, at vi skal indtage flere grøntsager. Og hver dag popper der flere og flere undersøgelser frem, der peger på vigtigheden af en kost med masser af grønne planter. I 2010 bragte ’The American Association for Cancer Research’ en interessant artikel om de kræftforbyggende egenskaber i korsblomstrede grøntsager, som f.eks. broccoli, rosenkål, kål, blomkål og grønkål. Forskningen viste, at disse planter kan yde en væsentlig beskyttelse mod visse kræftformer, herunder bryst-, tyktarms- og blærekræft. En undersøgelse fra Harbor UCLA Medical Center i Californien, blandt mænd og kvinder i alderen 50 til 74 år, viste, at der blandt de deltagere, der spiste mest broccoli (i gennemsnit 4 deciliter om ugen) kun var halvt så stor risiko for at udvikle tyktarmskræft sammenlignet med dem, der sagde, de aldrig spiste broccoli. Undersøgelsen afslørede også en anden interessant ting: ved blot at indtage 3 portioner korsblomstrede grøntsager om måneden, kunne man nedsætte sandsynligheden for blærekræft med hele 73%, og det er vel at mærke kun 3 portioner om måneden! Forestil dig så hvilke kræftforebyggende egenskaber det ville have, at drikke grønne juicer eller smoothies hver dag, 365 dage om året!

Bliv gammel så sent som muligt 
Den belgiske læge og forsker Kris Verburgh mener, at grøntsager kan være med til at stikke en solid kæp i aldringshjulet. Han har skrevet bogen ’Timeglasmodellen’, hvor han præsenterer en model, der blandt andet skyder de hurtige kulhydrater helt til jorden. Han argumenterer for, at en livsstil med masser af grøntsager både kan forlænge dit liv og give dig et bedre helbred, mens du lever. Kris Verburgh mener, at grøntsager både reducerer risikoen for forskellige kræfttyper som f.eks. brystkræft, og i det hele taget er gode til at hæmme aldersrelaterede sygdomme som åreforkalkninger, grå stær, hukommelsestab og hjertekarsygdomme. Kris mener, at især bladgrøntsager sænker risikoen for en blodprop i hjertet.

Du er ikke, hvad du spiser
Det siges, at man er, hvad man spiser, men i virkeligheden er man, hvad man optager. For maden kan være nok så næringsfyldt, men hvis fordøjelsen ikke fungerer optimalt, vil du ikke få fuld smæk for skillingen. Dine penge i form af økologiske lækkerier ender bogstaveligt talt i toilettet. Maden vil nemlig ikke blive nedbrudt korrekt og kan derfor ikke bruges optimalt.

Studier viser, at 40% af den voksne befolkning døjer med for lav mavesyreproduktion. Andre med forstoppelse og diarre. Og det er her grønne juicer og smoothies kommer ind i billedet. De er nemlig intet mindre end geniale til folk med en belastet fordøjelse, da de leverer næringsstofferne direkte til alle kroppens celler på få minutter, idet de ikke skal fordøjes på samme måde som almindelig mad. De kommer med deres flydende konsistens i let optagelig form. Forestil dig hvor stor overfladen på en gulerod er, efter den har været en tur gennem juicemaskinen. Mange af næringsstofferne optages allerede, når de rammer slimhinden i munden, og man fristes til at sige, at næringsstofferne bliver serveret på et sølvfad. Husk at du ikke er, hvad du spiser - du er, hvad du optager.

Styr din lyst
Det, du spiser og drikker i dag, har en fantastisk stor indvirkning på det, du har lyst til i morgen. Et rigtig godt eksempel på dette er, hvis du er vant til at drikke kaffe med sukker, og du så stopper med sukker i kaffen i en uges tid. Bagefter vil du pludselig opleve kaffen være for sød med sukker. Personligt har jeg ikke altid været vild med grøntsager og bitre salater. Hvis nogen havde fortalt mig for 10 år siden, at jeg en dag vil komme til at nyde dem, vil jeg nok have trukket på smilebåndet og tænkt ’Yeah right!’ Den gode nyhed er, at det aldrig er for sent at ændre på det, vi går rundt og har lyst til. Det kræver selvfølgelig en omstilling, men det er absolut muligt.

En af de allerbedste ting ved at drikke grønne juicer og smoothies er, at vi kan påvirke det, vi har lyst til. Kroppen kan nemlig ikke finde ud af, om vi har spist eller drukket grøntsagerne. Så hvis det eneste du gør, er at ændre din morgenmad, vil du sandsynligvis opleve, at du pludselig får en mystisk og måske meget ukendt trang til også at spise grønne ting senere på dagen. Det er i hvert fald en af de tilbagemeldinger, jeg har fået allerflest af. Tilbagemeldinger som ’Min mand og mine børn er begyndt at spise grøntsager’. Alene den effekt af grønne juicer og smoothies elsker jeg.

Et par ord om klorofyl
En af de helt store kvaliteter ved grønne planter, er deres gigantiske indhold af klorofyl. Klorofyl er det stof, der giver planterne deres grønne farve. Man kan også sige, at klorofyl er plantens ‘blod’, og det er dér, vi finder alt det solskin, som planten har optaget gennem dens liv. Når vi drikker grønne planter, drikker vi komprimeret sollys. For mig virker det logisk, at vi som mennesker er beregnet til at skulle have sollys og indtage ting, som har fået sollys. Jeg tror ikke, at det er noget tilfælde, at nogle af de stærkeste dyr i verden - gorillaer, elefanter og køer - alle spiser græs og blade som hovedbestanddel af deres kost. Grønne planter er nogle af de fødekilder, der har det laveste kalorie- og sukkerindhold samt højeste næringsværdi på jorden. Ja, bladgrøntsager byder på flere næringstoffer end stort set alle andre planter på jorden!

Klorofyl har kraften og evnen til at regenerere kroppen helt ned på molekyle- og celleplan. Det er kendt for at hjælpe på udrensning af kroppen, bekæmpe infektion, støtte sårheling samt fremme helbredet i blodkredsløbet, fordøjelsen, immun- og udrensningssystemerne. Indtagelsen af klorofyl øger antallet af røde blodlegemer og øger derfor evnen til at optage ilt i kroppen, hvilket er ekstremt interessant, da ilt er det vigtigste næringsstof for kroppen og dens mange milliarder celler.

Drik det hele
Det er en rigtig god ide at indtage alt fra grøntsagerne, hvilket også inkluderer skrællen, som selvfølgelig skal være vasket. Det gælder også stokken fra broccoli, bladene fra blomkål eller sågar toppen fra både gulerødder og rødbeder. Faktisk indeholder den grønne gulerodstop mange flere vitaminer og mineraler end selve guleroden. Helt præcist 192 gange så meget A-vitamin og 7 gange så meget calcium. Vi har en tendens til at smide det allerbedste væk, og er det ikke tankevækkende, at der hvert år smides mange tusinde tons ubeskrivelig sunde rødbede- og gulerodstoppe ud? Jeg vil klart anbefale dig at inkludere toppene fra gulerødder og rødbeder i dine juicer og smoothies, forudsat at de selvfølgelig er økologiske.

Hemmeligheden ved at lave lækre og velsmagende grønne juicer og smoothies er at blive god til at kombinere. Det er særligt vigtigt at skrue ret kraftigt op for citrusfrugterne, når vi udelukker alle andre typer af søde frugter. Jeg anbefaler normalt, at folk starter op med et forhold, der hedder 80/20 (80% grøntsager og 20% frugt), og derefter bliver mere og mere modige med de grønne sager.

Har du læst min bog Super Grønne Juicer og Smoothies? I denne bog indeholder opskrifterne store mængder grøntsager og nogle af den endda ukrudt.

Syre-base balancen
En anden, og rigtig god grund til, at dine juicer og smoothies bør være grønne, er, at grøntsager har en enormt basisk effekt på vores indre miljø. Indtager vi for mange syredannende fødevarer og lever et stresset liv, vil det bidrage til at vores organer og knogler ’ofrer sig’, ved at afgive nogle af deres basiske mineraler for at opretholde den helt rigtige pH-værdi i blodet. Dette kaldes for homeostase og er helt naturligt. Denne syre-base regulering kan fint finde sted i begrænsede perioder, men hvad sker der, hvis homeostasen opretholdes på bekostning af vores knogler, nervesystem og organer? Mit råd er at booste kroppen med basedannende grøntsager i fast og flydende form hver dag.

Hvor meget skal jeg drikke?
Det er et spørgsmål, som jeg bliver stillet rigtig ofte. Mange er bange for at drikke for meget – andre er bange for at drikke for lidt. Lad mig med det samme sige, at der ikke findes nogle specifikke anbefalinger i forhold til dagligt indtag. Hvad den rette mængde er for dig, afhænger i høj grad også af din størrelse og dit aktivitetsniveau. Jeg vil dog aldrig anbefale dig at drikke mere end 0,4-0,5 liter juice eller smoothies på én gang, da meget tyder på, at vi simpelthen ikke kan optage mere på en gang. Så drikker du mere end 0,5 liter om dagen, kan det derfor være en rigtig god ide at fordele det over dagen og f.eks. drikke det morgen og eftermiddag.

Har du prøvet mit kosttilskud Greens by High on Life? Det kan med fordel blandes i dine grønne juicer og smoothies.

Personligt drikker jeg to store glas juice eller smoothies hver dag. Det betyder, at jeg bader mine mange celler i ’universets fornemste badekar’ - hver dag. Og jeg vil anbefale dig at gøre det samme. Men husk at bare fordi noget er godt, er det ikke ensbetydende med, at rigtig meget er rigtig godt. Vi er ikke i USA. Selv et lille ydmygt glas livseliksir bliver til rigtig meget over tid.

Frugt er IKKE usundt!
Personligt forsøger jeg at komme så mange grønne planter i mine juicer og smoothies som muligt. Det gør jeg primært, fordi grøntsager indeholder væsentligt mindre sukker og mange flere næringsstoffer end frugt. Men det betyder på ingen måde, at frugt er usundt, eller at der ikke er gode og sunde ting i frugt. For det er der! Faktisk finder vi masser af gode og sundhedsfremmende ting i frugt, som vi ikke finder i grøntsager, f.eks. enzymet bromelin fra ananas og kiwi. Man kan derfor sige, at frugter og grøntsager er gode på hver deres måde.

Udfordringen med at bruge frugt i smoothies, og i særdeleshed juice, er, at vi har ændret på strukturen og mængden af fibre, hvilket bevirker, at dens indhold af frugtsukker optages anderledes i vores krop, end hvis vi spiser den, hvilket kan have en meget negativ effekt på vores blodsukker. Spiser vi frugten i stedet for at drikke den, optages dens frugtsukker langsommere, og vi får en mere stabil energi- og blodsukkerregulering. Frugt er lettere tilgængeligt og enhver virksomhed med respekt for sig selv, har jo efterhånden en frugtordning nu om dage. Mit råd er derfor, meget kort fortalt, at drikke dine grøntsager og spise dine frugter. Men døjer du med ustabilt blodsukker, diabetes eller candidasvamp, er det en rigtig god ide, at du begrænser dit indtag af frugter.

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud