Kanon kundeservice - 120 dages returret - fri fragt over 500 kr. til GLS Pakkeshop eller Erhverv

Hvor finder jeg mine vitaminer og mineraler?

Hvor finder jeg mine vitaminer og mineraler?

Det kan være svært at finde rundt i, hvilke vitaminer og mineraler man finder hvor.

Vitaminer:

Vitamin A

Frugt, tørrede abrikoser, gulerødder, persille, spinat og smør.

Vitamin B

Fuldkorn, bananer, jordnødder, fisk, hvidløg, kikærter, spinat, mungbønner, broccoli, rød peber, rødbeder, avocado, porrer, pastinakker, æg, grønkål, laks, kylling, rødspætte, torskerogn, de fleste kerner, frø og bønner.

Vitamin B1

Kidneybønner, risklid, laks, sojabønner, solsikkekerner, hvedekim, fuldkornshvede og rug.

Vitamin B2

Mandler, æg, fisk, økologisk kød, hvedekim og syrnet yoghurt.

Vitamin B3

Fisk, nødder, kartofler, bælgfrugter og solsikkekerner.

Vitamin B5

Tørret frugt, æg, linser, nødder, ærter, sojabønner, solsikkekerner, hvedekim, fuldkornsprodukter og grøntsager.

Vitamin B6

Avocado, bananer, gulerødder, æg, linser, ris, laks, rejer, sojabønner, solsikkekerner, tunfisk og fuldkornsprodukter.

Folinsyre (vitamin B9)

Byg, ølgær, frugt, kikærter, bladgrønt, linser, ærter, ris, sojabønner og hvedekim.

Vitamin B12

Ost, muslinger, æg, fisk, mælkeprodukter, mælkesyregærede grøntsager, tang og spirer.

Vitamin C

Frugt, appelsiner, citroner, solbær, broccoli, blomkål, grønkål, peberfrugter, persille, chili, solbær, peberrod, rosenkål, rød peber, kiwi, dild, spinat, radiser, ananas, porrer, hindbær, grapefrugt, mango, papaya, kartofler, jordbær, tomater, brødkarse, m.m.

Vitamin D

Solens stråler, æggeblomme, torskelevertran, sild, makrel og sardiner.

Vitamin E

Vegetabilske olier (især fra majs og solsikke), tahin, broccoli, fuldkorn, nødder og frø.

Vitamin K

Broccoli, rosenkål, grønkål, spinat, tang, blomkål, grøn te, vegetabilske olier, grønne grøntsager, sojabønner, kikærter og brune bønner.

Mineraler

Jern (optages bedst sammen med vitamin C)

Ost, æggeblomme, kikærter, bladgrønt, linser, muslinger, valnødder, hvedekim, tofu, fuldkorn, svesker, rødbeder, dadler, tørrede abrikoser og græskarkerner.

Jod

Torskelevertran, saltvandsfisk, østers, tang, æggeblommer, solsikkekerner og bordsalt (som tilsætning).

Kalium

Tofu, tahin, fuldkorn, avocado, banan, nødder, citrusfrugt, linser, mælk, pastinakker, kartofler, rosiner, spinat, græskarkerner og hele korn.

Calcium

Mandler, paranødder, ost, bladgrønt, figner, sojamælk, hvidløg, kikærter, broccoli, spinat og sesamfrø.

Kobber

Byg, kakao, honning, linser, muslinger, nødder, havre, østers, laks, kerner og hvedekim.

Krom

Æg, fisk, frugt, kartofler, skaldyr, hele korn og ost.

Zink

Fuldkorn, fuldkornsris, æggeblommer, fisk, mandler, linser, græskarkerner, sesamfrø og havregryn.

Magnesium

Græskarkerner, bladgrønt, paranødder, solsikkekerner, mandler, havregryn, pinjekerner, hvide bønner, kikærter, linser, kokosnød, skorzonerrod, rosiner, majs, tørrede abrikoser, artiskokker, sojabønner, cashewnødder, fuldkorn, bananer, svesker og havregryn.

Mangan

Avocado, byg, brombær, brune ris, boghvede, kastanjer, ingefær, hasselnødder, havre, ærter, pekannødder, tang og spinat.

Selen

Avocado, broccoli, hvidkål, bladselleri, æggeblommer, hvidløg, linser, løg, skaldyr, hvedekim og hele korn.

Svovl

Hvidkål, muslinger, æg, fisk, hvidløg, alm. løg og mælk.

Øvrige næringsstoffer

Protein

Fisk, tofu, ris, bønner, fuldkorn, sojamælk, tahin, æg, broccoli, grønne grøntsager, økologisk kød, mælk, fjerkræ og sojabønner.

Essentielle fedtsyrer

Fisk som for eksempel sild, markrel, laks, sardiner, avocado, nødder (især mandler), hørfrø, sesamfrø, græskarkerner og solsikkekerner.

Fibre

Fuldkorn, nødder, bønner, mange frugter og havregryn.

Betacaroten

Abrikoser, asparges, broccoli, melon, gulerødder, grønkål, græskar, spinat, søde kartofler og vandmelon.

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud