Kanon kundeservice - 120 dages returret - fri fragt over 500 kr. til GLS Pakkeshop eller Erhverv

Er vi kød- eller plantespisere?

Er vi kød- eller plantespisere?

Hvor vigtig er kød som næringskilde?

Du skal spise kød, så du kan blive stor og stærk... Du har brug for protein... Hvor vil du få dækket dit behov for jern og B12-vitamin? Lad os starte med at kigge på udsagnet 'stor og stærk'. Har du set størrelsen på en elefant? Er de stærke? Det skulle jeg mene, de er ikke bare stærke, de er DE stærkeste dyr i verden. Spiser de kød? Nej – ingenting, de rører ikke engang en lille cocktailpølse.

Anatomisk og fysiologisk set minder mennesket mere om en chimpanse end et rovdyr. Vores fordøjelsessystem er nærmest identisk, og vores DNA er 98 % den samme. Mennesket har en lang fordøjelseskanal ligesom chimpansen. Rovdyrets fordøjelseskanal er kort (så kødet ikke begynder at gå i forrådnelse i tarmen). I rovdyrets mavesæk udskilles 10 gange så meget mavesyre som i chimpansens og menneskets mavesæk. Mennesket har 'tyggetænder' som chimpansen og ikke flænsende tænder som rovdyret. Mennesket har negle som chimpansen og ikke kløer til at flænse byttet, som rovdyret har. Forestil dig, at vi skulle nedkæmpe en gris eller en ko. Ville du gå efter struben, tage kvælertag eller stoppe to fingre i næsen på dyret?

Chimpansen lever af planteføde, helt enkelt fordi den fra naturens side er udstyret som plantespiser og ikke kødspiser. Den lever hovedsageligt af grønne blade, frugt og plantespirer, suppleret med nødder og frø. Chimpansen knækker bambusgrene, som var de lavet af pap, så frygt ikke at den fysiske styrke nedsættes uden kød - tværtimod! Nå ja, og så lider disse dyr hverken af forhøjet blodtryk, allergi, leddegigt, kræft eller sukkersyge.

Flere eksperter mener, at der er en åbenlys sammenhæng mellem mænds kødindtag og tarmkræft. Ifølge Professor Martin Wiseman, som er rådgiver for WCRF (World Cancer Research Fund), har man fundet overbevisende sammenhæng mellem forarbejdet kød og kræft. ”Vi er nu mere end nogensinde sikre på, at man øger risikoen for at få tarmkræft ved at spise forarbejdet kød, og det er derfor, at WCRF anbefaler, at man undgår at spise det,” siger professor Wiseman.

Siger jeg, at vi bliver syge af at spise et stykke kød? Nej, jeg tror bare, vi kunne booste vores sundhed ved at nedsætte vores kødindtag betydeligt. Det ville ikke være så galt, hvis vi blot spiste økologisk kød fra dyr, som havde gået på græs og haft et godt liv, men verden har ændret sig. Kødindustrien er en kæmpemæssig pengemaskine, hvor det gælder om at få dyrene slagtet så hurtigt som muligt. Tid er penge.

Vi spiser os ofte til stress

Meget af det kød vi spiser, når vi er på restaurant, er fra dyr, som har stået i en stald, er blevet fodret med sprøjtede majs og har haft et stresset liv. Tænk på burhøns, er de stressede? Det skulle jeg mene. Derudover bruger man i rigtig mange lande penicillin præventivt, dvs. de får penicillin for at undgå at de skal blive syge. Vi må huske, at kødet umuligt kan være sundere end dyret – og dyret kan umuligt være sundere end den medicin og mad det har fået.

Vi har også en tendens til at købe madvarer, som vi ikke har den fjerneste idé om, hvad er lavet af, f.eks. kyllingenuggets, hotdogs, forårsruller, osv. Ofte er det, vi spiser, ikke det, vi tror det er, jeg mener, hvad fanden er der i f.eks. en medisterpølse? Om ikke andet, så tænk på dyrene, hvor ydmygende er det ikke at blive stoppet op i sin egen endetarm?

Langt hen ad vejen tror jeg, vi skal bruge vores logiske sans. Sad jeg i et træ med en banan hængende ved min side, ville jeg nok vælge den, frem for at skulle jagte et dyr, slå det ihjel og slagte det. Men var jeg nu rigtig sulten, og der ikke var noget frugt eller grønt i nærheden, ja så er sagen en ganske anden, så skulle jeg med min kreativitet nok få fanget et dyr. Jeg ville spise alting, hvis alternativet var at sulte ihjel. Så i forhold til om du kan spise kød eller ej, er svaret selvfølgelig klart ja, men med henblik på om du behøver kød, vil mit svar være nej. Kødindustrien har formået at overbevise os om, at vi behøver store mængder protein for at kunne overleve - og selvfølgelig helst 'det rigtige' fra dyr. Et andet problem er, at det er blevet så pokkers nemt at 'gå på jagt'; vi går bare ned i det lokale supermarked, så slipper vi både for blod og kradsmærker. Som mand kan man komme hjem til konen 10 minutter senere og have fanget både flæskesteg og leverpostej.

Sandheden er, at vi ikke har brug for store mængder protein. Personligt har jeg sjældent mødt nogen, som fik for lidt. Til gængæld har jeg mødt rigtig mange, som får for meget protein, især fra kød. For meget protein har en meget negativ effekt på vores syre-base-balance. Umiddelbart siger min logik mig, at det tidspunkt, hvor vi har brug for allermest protein, er, mens vi er små babyer, hvor både knogler, tænder, hud, hår og negle gror med raketfart. Derfor er det super interessant, at der kun er ca. 2 % protein i modermælk, hvilket i runde tal svarer til at spise en banan.    

Lad os slå fast at vi som mennesker er designet til at spise kød, bare ikke hele tiden. Det er ikke et stykke økologisk kød to gange om ugen, der slår dig ihjel eller gør dig syg – og slet ikke hvis du spiser en masse grønt og vandholdigt sammen med. Spørgsmålet er ikke så meget, om du kan spise kød, mere om du ønsker det. Personligt kalder jeg ikke mig selv for vegetar, jeg er snarere flexitar. Med det mener jeg, at jeg spiser kød, når jeg har lyst, og for mit vedkommende er det oftest fisk, der ryger på tallerkenen, hvis jeg vælger at spise kød. Jeg har aldrig helt forstået dem, som kalder sig vegetarer og stadig spiser fisk. Der er sågar folk, som hævder at være vegetarer og forsvarer det med at sige, "Jeg spiser ikke kød, kun fisk og kylling." Det svarer til at sige "Jeg drikker ikke alkohol, kun vin og øl".

Hvis du nyder en juleand en gang om året, så spis den. Hvis du godt kan lide din mors hjemmelavede frikadeller, så spis dem. Det, jeg håber du har fanget, er, at vi ikke behøver kød; kød er ikke livsnødvendigt. 

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud