Fri fragt fra 500 kr. til GLS Pakkeshop & Erhverv

Drop juicekure og sæt pengene på en afgiftende livsstil

 Drop juicekure og sæt pengene på en afgiftende livsstil

Drop juicekure og sæt pengene på en afgiftende livsstil

Juice er godt. Meget juice er meget godt. Eller hvad? For at forsvare det massive indtag af alkohol, sukker og julegodter i december, fristes rigtig mange i januar til at hoppe på en juicekur, i et forsøg på at få bragt kroppen tilbage i balance, når bukserne, traditionen tro, strammer lidt for meget om livet. Men juicekure er efter min mening et forfejlet forsøg på et quick fix, som kroppen alligevel ikke hopper på. Kroppen ønsker stabilitet og det giver vi den ikke ved at gå direkte fra flæskesteg, rødvin og Karen Wolff-pebernødder til en uge eller fjorten dage på broccoli- og rødbedejuice i en i forvejen stresset og kold periode. Er der noget vores krop hader, så er det, når vi går fra den ene yderlighed til den anden. Af samme grund er spontane juicekure efter min mening en virkelig dårlig idé.

Se video: "Juicemanden der hader juicekure"

Selvom jeg går under navnet ’juicemand’, drikker jeg personligt ikke store mængder juice selv. Mange tror, at jeg er en af dem, som drikker allermest juice og ofte er på juicekure. Men sådan er det faktisk ikke. Jeg tror i stedet på den lille forskel, som hen ad vejen bliver til rigtig meget. Blot fordi noget er godt, er det ikke ensbetydende med, at meget er bedre. Det gælder det meste her i livet, tør jeg godt sige – også juice.”

Undgå at stresse kroppen
Juicekure kan fungere for nogle mennesker, men er langt fra rigtigt for alle. Det er en dårlig idé at kaste dig halvhjertet ud i en juicekur, blot fordi du har fået en fiks ide. Det er især en dårlig ide, hvis du er stresset, tager medicin, har stofskifteudfordringer mv. Når vi går på en juicekur og stopper med at spise, går vores krop i en slags stresstilstand, og er vi stressede i forvejen, bliver resultatet stress med yderligere stress. Jeg mener, at det er langt mere hensigtsmæssigt at være kontinuerlig og så nyde et glas juice eller en smoothie hver dag, idet vi som sagt ikke skal undervurdere den lille forskel, som med tiden bliver til rigtig meget. Og vælger du alligevel at kaste dig ud i en juicekur, bør det være planlagt i god tid, så kroppen er forberedt på ’chokket’ – og allerbedst i samarbejde med en professionel sundhedsbehandler i trygge, rolige rammer.

Prøv mit 10 dages plantebaseret kostforløb - læs mere her.

Lev en afgiftende livsstil
Jeg vil klart anbefale en afgiftende livsstil, hvor vi hver dag gør en indsats for at styrke kroppens selvhelbredende kræfter samtidig med, at vi begrænser alt det, som belaster kroppen på den lange bane. Vi skal undgå dårlige fedtstoffer, røg og alkohol, som bl.a. nedsætter vores leverfunktion. Derudover bør vi minimere indtaget af forarbejdede fødevarer og sørge for at få integreret motion og bevægelse, drikke nok vand og prioritere vores nattesøvn. Jeg anbefaler desuden økologiske ingredienser og mad af generelt høj kvalitet. Det er også her, friskpresset grøntsagsjuice og smoothies – af god kvalitet, vel at mærke – kommer ind i billedet. Friskpresset juice og smoothies smager godt og er tæskehamrende sundt, da det indeholder en bred vifte af vitaminer og mineraler, som oven i købet ikke er blevet kogt, stegt eller på anden vis forarbejdet. Til gengæld er både juicer og smoothies let-optagelige og byder ind med et hav af de mikronæringsstoffer, som alt for mange er i underskud af.

Så ja, juice og smoothies er genialt! Men altså, bare fordi noget er godt, er det ikke det samme som, at meget er bedre.

Læs mere om, hvad Juice It Up er her (det er ikke en juicekur).

Sæt sundhed på kontoen
For mig kan sundhed sammenlignes med penge ind og ud af en bankkonto. Jeg ser sundhed som en slags bankkonto, hvor vi kan sætte penge ind og hæve penge. Med den metafor behøver vi heller ikke være fanatiske. Personligt lever jeg selv efter konceptet 80/20, hvilket fungerer super godt. 80% af tiden lever jeg optimalt, og de resterende 20% spiser, drikker og lever jeg, som jeg har lyst til. På den måde kan jeg uden problemer indgå i sociale sammenhænge. Selv det at ligge på sofaen, spise en pizza, en pose Piratos eller drikke en flaske rødvin kan være del af en sund livsstil på den måde. Et godt tip er at kigge ned i indkøbsvognen, når du er ude at handle og spørge dig selv, om der er balance. Når du så hæver penge på din indre sundhedskonto, så nyd det for fuld skrue! Mange mennesker har en tendens til at slå sig selv oven i hovedet, hvis de falder i. Stop med det. Der er, så vidt jeg ved, aldrig nogen, som er blevet sunde af dårlig samvittighed. Og ja, nogle gange kan balancen blive forskudt til 50/50 eller sågar 80/20 i den forkerte retning, men så handler det jo bare om at komme tilbage på sporet hurtigst muligt. Det sker for alle engang imellem og selvfølgelig også for mig.

Sundhed og energi er ikke noget, vi oplever og opbygger fra den ene dag til den næste. Det skal vi opbygge og værne om over tid. Så i stedet for at starte det nye år med et quick fix i form af en juicekur, vil jeg anbefale dig at fokusere på den lille forskel, som over et helt år bliver til rigtig meget. Man må som bekendt så før man kan høste, og det er ’inverval-kure’ ikke løsningen på.

Min anbefaling er derfor at undgå kure og i stedet gøre, hvad du kan for at leve en afgiftende livsstil hver dag, resten af dit liv.

 

 

 

 

 

 

 

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud