Kanon kundeservice - 120 dages returret - fri fragt over 500 kr. til GLS Pakkeshop eller Erhverv

Din tarmflora er vigtigere end du tror

Din tarmflora er vigtigere end du tror

En sund fordøjelse er fuldstændig afgørende for et langt og sundt liv.

Det vi spiser skal nedbrydes af mavesyren, og brugbare næringsstoffer skal optages via tarmslimhinden. En af de ting, som påvirker vores fordøjelse allermest, er den delikate balance mellem de mikroorganismer, bakterier og svampe, der befinder sig i mave-tarm-kanalen - også kaldet tarmfloraen.

En tarmflora, som er ude af balance, kan have betydning for udvikling af en lang række sygdomme, inkl. autoimmune sygdomme som gigt, inflammation, tarmsygdomme mv. Der er stor enighed om, at inflammation er involveret i stort set alle velfærdssygdomme, men hvad de fleste ikke er klar over er, at inflammation ofte opstår på grund af ubalance i tarmfloraen.

Vi har trillioner af bakterier i tarmen, eller rettere burde have. Helt ny dansk og international forskning viser nemlig, at hver fjerde dansker har foruroligende få tarmbakterier. En af de danske forskere bag projektet, Oluf Borbye Pedersen fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet, sammenligner vores bakterier i tarmen med en regnskov. Ifølge ham har vi brug for en så stor mangfoldighed som muligt. Og ikke nok med at en fjerdedel af alle danskere har færre bakterier, de har samtidig også færre bakterietyper og en overvægt af de bakterier og svampe, der skaber inflammation og betændelsestilstande i kroppen.

Hvordan optimerer vi tarmfloraen?

Tyndtarmen er tre til fem meter lang og har en overflade på størrelse med to tennisbaner. Denne overfalde udskiftes hver femte dag og skulle meget gerne være belagt med mælkesyrebakterier for at beskytte tarmslimhinden og sikre en optimal optagelse af vitaminer og mineraler. Selvfølgelig har det, vi spiser, en gevaldig indflydelse på tarmfloraen, men vi må ikke glemme, at tanker, følelser og ikke mindst stress også kan have en effekt på denne delikate balance. Derfor handler det om at sætte ind på flere områder.

Mælkesyrebakterier udgør den måske vigtigste og mest talrige gruppe af bakterier, som findes i tarmen. De er super vigtige, og du kan booste mængden på flere måder. Den billigste er ved at gå i køkkenet og lave dine egne mælkesyregærede grøntsager. Det er jeg ikke specielt god til, men der findes heldigvis flere og flere gode bøger om emnet. Der findes også en genial smutvej, nemlig probiotika som kosttilskud. 

Antibiotika er det modsatte af probiotika, og det har en ekstrem negativ effekt på vores tarmflora. Af samme grund skal en penicillinkur altid opfølges af en to måneders probiotikakur, så vi kan få genoprettet den delikate balance og det optimale miljø.

Fibre fra frugt, grønt og fuldkorn er ligeledes vigtige. De fremmer fordøjelsen, nærer tarmslimhinden og hjælper os med at komme af med gamle affaldsstoffer, brugte hormoner osv. Men mangler du de gode mælkesyrebakterier, som skal bruges til at bearbejde fibrene med, kan en fiberrig kost dog gøre mere skade end gavn. I sådanne tilfælde er det altid en god ide at booste tarmfloraen med probiotika, indtil balancen er genoprettet.

Andre gode råd

  • Anret din mad så den ser smuk og indbydende ud. Fordøjelsen starter ved synet af maden. 
  • Undgå stress og tyg maden grundigt. 
  • Undgå at drikke vand en time før og efter måltidet, da det fortynder fordøjelsesvæskerne.
  • Skriv kostdagbog for at finde frem til eventuelle ballademagere, f.eks. gluten og mælkeprodukter.
  • Drik 2-3 liter vand dagligt.


Læs mere om dit mave/tarm system 'Mavesyre - en god ven af huset'

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud