Kanon kundeservice - 120 dages returret - fri fragt over 500 kr. til GLS Pakkeshop eller Erhverv

Blæret bladgrønt og geniale grøntsager

Blæret bladgrønt og geniale grøntsager

Med denne artikel vil jeg rigtig gerne slå et slag for vigtigheden af at variere dine juicer og smoothies.
Med inspiration fra chimpansen, som indtager ca. 117 forskellige slags grønne planter over 12 måneder, kan jeg kun opfordre dig til at variere, for chimpansen gør det af en god grund. De fleste grønne planter indeholder nemlig små mængder giftstoffer, også kaldt alkaloider. Mængden af alkaloider i en enkelt plante er minimal – og tilmed sund for os. Det styrker nemlig vores immunforsvar. Man skal dog passe på med at ophobe store mængder alkaloider fra en enkelt specifik plante, ved at drikke den hver dag over en lang periode. Til inspiration får du derfor i denne artikel et overblik over nogle af de grønne planter, jeg værdsætter allermest i mine juicer og smoothies. Fælles for dem alle er, at de alle egner sig perfekt i juicer og smoothies, og samtidig er nogle af jordens mest næringsrige og sundhedsfremmende planter.

Spinat
Spinat smager forbavsende godt og er let at bruge både frossen og frisk. Både babyspinatblade og almindelig spinat er næringsrig ’raketbrændstof’. Som med alle andre grønne grøntsager er spinat fyldt med klorofyl, der er plantens ’blod’, og så er den super basedannende. Spinat har også et meget højt indhold af K-vitamin, A-vitamin, mangan, magnesium, folinsyre, jern, C-vitamin, B2-vitamin, kalcium, E-vitamin og ikke mindst kostfibre. Fantastisk allround ingrediens der egner sig fantastisk i både juicer og smoothies.

Kål
Bare ordet kål er som regel nok til at få folk til at løbe et par kilometer væk, i hvert fald når det gælder os mænd. Men vi burde ikke være så bange for kål, for blander vi den med lidt citrusfrugt og et par øvrige ingredienser, er det faktisk muligt at få kål til at smage helt ok. Kål kommer i mange former, og jeg vil anbefale dig at drikke løs af for eksempel grønkål, rødkål, spidskål, blomkål, savoykål og rosenkål.
Kål er fantastisk sundt og fungerer godt i både blender og juicemaskine. Kål er kendt for sine positive indvirkninger på kræft og forhøjet kolesterol. Den er rig på antioxidanter og har en udrensende effekt på kroppen. Kålen er ikke så populær som spinat, nok mest fordi den gennem tiden desværre er bedst kendt fra udkogte madretter. Kål har – ligesom spinat – et højt indhold af K-vitamin, A-vitamin og C-vitamin.

Agurk
Det fantastiske ved agurken er, at det er en af de mest basiske grøntsager, vi kan finde i det danske køkken. Den indeholder så godt som ingen sukker, hvilket gør den til et interessant alternativ til f.eks. en banan. Jeg kan nemt finde på at spise en halv eller endda en hel agurk på én gang. Det gode ved agurken er også, at den danner en god base for stort set alle juicer og smoothies. Agurker indeholder både K-, C-, A- og B-vitamin samt følgende basiske mineraler: calcium, jern, magnesium, selen, kobber, mangan og zink. Køb gerne fem ad gangen og spis og drik dem, så tit du kan!

Broccoli
Det er ikke uden grund, at min gode ven Chris MacDonald siger, at kræft hader broccoli. Det bliver nemlig igen og igen bevist, at broccoli er en stærk cancer fighter. Broccoli er antiinflammatorisk og bekæmper dermed betændelsestilstande i kroppen. Den er god for fordøjelsen, kredsløbet, kroppens afgiftningsprocesser, immunforsvaret og forbrændingen. Når broccolien spises rå eller dampet er den meget basisk og meget næringsrig. Så gør mig en tjeneste: spis rigtig, rigtig meget af den! Brug den i juicer, smoothies, salater og supper og damp den med andre grønne grøntsager. Mums, siger jeg bare :)

Avokado
Jeg spiser flere avokadoer hver uge, og jeg laver sjældent en salat eller smoothie uden avokado. Jeg ved mange undgår avokado pga. af det høje fedtindhold – men her vil jeg som en sidebemærkning gerne slå et slag for, at det ikke er fedt, som gør dig fed - og da slet ikke de sunde fedtsyrer. Det der gør dig fed, er de hurtige kulhydrater: mad og drikke, som får dit blodsukker til at stige dramatisk for derefter at falde helt igen kort tid efter. Avokadoen er antiinflammatorisk og samtidig god for hjerte og kredsløb. Den indeholder vigtige antioxidanter, er god for huden og så er den en meget næringsrig superfood. Det er ikke for sjov, at den er blevet kåret af Guinness rekordbog som den mest næringsrige frugt.

Bladselleri
Ligesom agurk og spinat er bladselleri en af mine favoritter. Den er basisk og har et højt vandindhold, og derfor bruger jeg den tit i juicer. En af fordelene ved selleri er det høje indhold af C-vitamin, som hjælper immunforsvaret, bekæmper inflammation og er godt for hjertekarsygdomme. Selleri har også et højt indhold af basedannende mineraler, og er derfor intet mindre end genial efter træning, da den hjælper med at neutralisere den syre, der ophobes i musklerne efter hård træning. Derudover hjælper dens naturlige salte med at regulere vores væskebalance og frigøre eventuelle kalkaflejringer fra leddene. Selleri hjælper ligeledes med at rense blodet, sænke blodtrykket, støtte fordøjelsen, forebygge migræne, afslappe nerver, reducere blodtrykket og afhjælpe hudproblemer. Som du kan læse, er sellerijuice noget af det sundeste og mest helbredende, du kan drikke.

Peberfrugter
Jeg ved godt peberfrugten ikke er en grøntsag, men jeg vil alligevel lige give den et par ord med på vejen. Undersøgelser viser, at peberfrugter minimerer risikoen for hjertekarsygdomme, diabetes 2, kræft og inflammation. Peberfrugter er en rendyrket antioxidantbombe og samtidig en af de allerbedste kilder til C-vitamin, A-vitamin og E-vitamin. Faktisk indeholder peberfrugter dobbelt så meget C-vitamin som appelsiner, og så slipper du for den store mængde sukker, som har en syredannende indvirkning på din krop.

Persille
Før jeg blev juicemand har jeg aldrig rigtig haft et forhold til persille. Det blev mest til pynt på tallerkenen. I dag er sagen en ganske anden. Nu bruger jeg flittigt denne skønne krydderurt i mine opskrifter. Og af en god grund. Den er nemlig super sund og vil dig kun det bedste. Persille er som alle andre krydderurter rig på en lang række vitaminer, mineraler og antioxidanter. Persille indeholder for eksempel beta-karoten, der er rigtig godt for din hud, dine øjne og dine slimhinder. Dens indhold af B-vitaminer er godt for nervesystemet, lever og kredsløbet. Persillens indhold af E- og C-vitamin gavner immunforsvaret og dens store indhold af K-vitamin er vigtig for knogler og blod. Den kan bruges på niveau med alle andre bladgrøntsager og er mindst lige så potent. Hvis ikke mere. Om du bruger krus- eller bredbladet persille har ingen praktisk eller sundhedsmæssig betydning. Køb det som er mest mørkegrønt og brug endelig også stilken i både juice og smoothies.

Krydderurter
Salvie, mynte, basilikum, rosmarin og koriander er blot få eksempler på det hav af spændende krydderurter, der findes. Personligt synes jeg, at de alle er spændende ingredienser, og især når vi blender og presser juice uden frugter. De velduftende planter byder ind med meget andet end blot en lækker smag. Krydderurter indeholder blandt andet mange vitaminer, mineraler, olier, bitterstoffer og antioxidanter. Faktisk er de så potente, at man i flere tusinde år har brugt dem som lægeplanter. F.eks. er mynte et fantastisk naturlægemiddel mod fordøjelsesbesvær og forkølelse. Pebermynte indeholder også en lang række æteriske olier, blandt andet mentololie, der både er bakterie- og parasitbekæmpende.

Laboratorieforsøg har vist, at salvie skulle være særlig godt for både læring og hukommelse, da den indeholder stoffer som forlænger levetiden af signalstoffet acetylcholin. Så giv den endelig fuld gas med krydderurterne. De kan meget andet end at peppe din juice eller smoothie op.

Ingefær
Nok en af de mest ’hypede’ ingredienser i juiceverdenen. Ingefær har på samme måde som hvidløg en antiinflammatorisk effekt og hjælper derfor med at bekæmpe betændelsestilstande i kroppen. Den eneste helt store forskel på hvidløg og ingefær er, at man med ingefær beholder sine venner. Ingefær er ligeledes god ved køresyge, søsyge, gigt og kan sågar have en tendens til at tage sukkertrangen. Derudover er den rigtig god for vores fordøjelse og vores kredsløb. Den hjælper bogstavelig talt med at pumpe blodet rundt i alle dele af kroppen. Mange undersøgelser peger også på, at denne lille potente rod er fantastisk til at støtte kroppen ved forskellige kræftformer. Vær opmærksom på at smagen er meget stærk, men i de rette mængder gør den sig rigtig godt i både juicer og smoothies. Og vær også venligst opmærksom på, at bare fordi den har sundhedsfremmende effekter, er det altså ikke ensbetydende med, at vi skal drikke den hver dag. Husk at variere, f.eks. med chili, krydderurter, hvidløg og gurkemeje.

Gurkemeje
Ingefær har i en årrække stået som røddernes ukronede konge, men undersøgelser viser, at den har fået skarp konkurrence. Og gurkemejeroden er kommet for at blive! Inflammationshæmmende, kolesterolsænkende, bakteriehæmmende og blodtrykssænkende er bare nogle af de ord, der beskriver den kulørte rod. Solstrålerne sidder meget betegnende i det, der giver roden sin flotte farve. Stoffet hedder curcumin og er en stærk antioxidant, der lever op til sit ry ved at gå i infight med nogle af de stoffer, som gør sygdom mulig. Det betyder med andre ord, at overlevelseschancerne for inflammation, kræft og en række livsstilssygdomme stiger i takt med indtagelsen af gurkemeje. Planten har en sødlig, parfumeret og krydret smag, som gør den mindre skræmmende i forhold til ingefær.

Dog skal det lige nævnes, at det aktive stof curcurmin helst skal opvarmes for at curcurmins antiinflammatoriske egenskaber aktiveres bedst. Et alternativ til dette er at tilsætte en knivspids sort peber i din juice eller smoothies, da det på samme måde som opvarmningen aktiverer curcurminen. Faktisk viser undersøgelser at en knivspids sort peber forstærker effekten af curcumin 1.000 gange!

Rodfrugter
De vokser dybt nede i jorden og suger alt det bedste til sig. De er sprøde, saftige og forskelligfarvede! Rodfrugter er intet mindre end geniale i både juicer og smoothies. Rodfrugter giver masser af saft, de er forholdsvis billige, og så er de smækfyldt med super sunde næringsstoffer. Der findes mange forskellige rødder, alt fra pastinak og persillerødder, til gulerødder, sød kartoffel og rødbede. De er alle super sunde og indeholder et væld af mineraler. Husk at du også kan presse bladene fra rodfrugterne. De er ekstremt sunde! Bladene indeholder færre kulhydrater, mere protein og langt flere mineraler og vitaminer – herunder K-vitamin, som er utrolig vigtig for os. Som nævnt før indeholder gulerodstoppen 192 gange så meget A-vitamin som selve guleroden! Smagen af rodfrugter afhænger selvfølgelig af sorten, men generelt har rodfrugter en lidt ’flad’ smag og skal derfor have et surt, skarpt eller bittert modspil, fra f.eks. citron, ingefær eller lime. Vær dog opmærksom på at deres indhold af sukkerstoffer er væsentligt højere end f.eks. bladgrønt. Så er du super sensitiv over for blodsukkerudsving, så hold igen med rodfrugter eller overvej at tilsætte en smule olie i din juice. Alternativt kan du spise en lille håndfuld mandler sammen med din juice, der ligeledes hjælper med at stabilisere dit blodsukker.

Derudover kan nævnes grønne planter som hvedegræs, ærter, fennikel, bønner, pak choy, krølsalat, romaine salat, rucola salat, brøndkarse og asparges. For slet ikke at tale om mungbønner, diverse spirer og ukrudtsplanter – ja, jeg kunne blive ved. Mit budskab er: husk at drikke varieret!

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev

Den korteste vej til et overlegent energioverskud