• Fragt kun 39 DKK
  • Fri levering fra 499 DKK

Blåbær er sand superfood

Blåbær er sand superfood

Blåbær udråbes af mange forskere som suveræn blandt de fødevarer, der rummer særligt mange gode stoffer, der kan hjælpe til at forebygge sygdomme. 

Vi har alle hørt om '6 om dagen', eller at vi skal spise '600 gram frugt og grønt om dagen', men få af os ved, præcis hvilke frugter og grøntsager der giver os det største kosttilskudsspark, og endnu færre af os ved, hvilke gode egenskaber næringsstofferne i forskellige 'superfødevarer' har, som kan forbedre vores mentale og fysiske præstationer. Jeg tror på, at når vi ved, 'hvad jeg får ud af det', så giver det motivationen et nøk opad.

Så nu handler det om superfoods - og jeg vil i denne artikel præsentere nogle forskellige superfødevarer, der er særligt rige på stoffer, der er gode for os. Grunden til, at nogle fødevarer kaldes superfoods, er, at de indeholder næringsstoffer som for eksempel antioxidanter - naturlige substanser, der findes i frugt og grønt, og som neutraliserer frie radikaler.

Jeg synes, at det vil være passende at begynde med den superfødevare, som mange forskere stemmer på som 'kongen'. Forskere fra United States Department of Agriculture og Tufts University placerer blåbær som nummer 1 på listen over antioxidantholdige fødevarer i sammenligning med 60 andre frugter og grøntsager, der fås i handlen i dag.

Faktisk siger forskerne, at bare en halv kop blåbær giver lige så meget antioxidantkraft som fem portioner andre frugter og grøntsager som for eksempel ærter, gulerødder, æbler, squash eller broccoli (Journal of Agriculture and Food Chemistry, 44:701- 705; 3426-3431, 1996; 46:2686-2693, 1998). Husk på, at det er supervigtigt at spise mange forskellige frugter og grøntsager, fordi variation giver det bredeste spektrum af næringsstoffer, men det vil være ekstra godt at snuppe en portion blåbær regelmæssigt. Men når vi nu ved, at blåbær er sprængfyldt med næringsstoffer, hvad er det så, disse næringsstoffer kan gøre for os?

Sundt kredsløb med blåbær

Et sundt hjerte og kredsløb er vigtigt for vores sundhed og velvære. Et af de vigtige stoffer, der findes i blåbær, hedder anthocyaniner. Det er det, der giver blåbær deres blå farve. Man mener, at anthocyaniner styrker støttestrukturer i blodårerne og hele kredsløbet. De har også vist sig at styrke effekten af C-vitamin, forbedre kapillærerne og stabilisere collagenmatricen (grundsubstansen i alt kroppens væv).


Skarpt syn med blåbær

Under Anden Verdenskrig spiste piloterne i det engelske luftvåben en masse bær af en type, der er en slags fætter til de blåbær, vi kender i dag, lige før en mission. Man mente, at det ville forbedre deres nattesyn. Og flere forskningsforsøg har bekræftet, at både de beslægtede blåbær og de blåbær, vi kender i dag, har positive effekter på synet.'Gulerødder er godt for øjnene', siger man - og det er blåbær altså også (ligesom i øvrigt spinat).


Blåbær i morgensmoothien

De fleste mennesker vil gerne have en hurtig og nem løsning, og en pille ville måske være nemmere end en halv kop blåbær næsten hver dag hele året igennem. Men selv om det måske ville være praktisk med en pille, så dur den ikke, hvis man gerne vil opnå sundhedsfordelene. Sandheden er, at der er mindst 40 forskellige anthocyaniner i blåbær og måske 300 eller flere andre kemiske forbindelser, som vi slet ikke kender nok til endnu. Alle disse stoffer arbejder sammen og vil sikkert have brug for hinanden for at kunne fungere optimalt. Kodeordet er synergi, og det er noget, som kun Moder Natur kan gøre optimalt!

Jeg hælder en kop blåbær i min morgensmoothie sammen med andre frugter og yoghurt naturel. Jeg kalder det en hjernesmoothie!


Pluk selv blåbær

Så hvor får jeg fat i blåbær året rundt? Om sommeren er der massevis af friske blåbær at finde på den jyske hede og i vores naboland Sverige. Frosne blåbær er også fine, og de har selvfølgelig den fordel, at de fås hele året. Frosne er faktisk lige så gode som friske.

Måske du også er interesseret i vores guide til hyben her.